www.biopoiotita.gr

Τρίτη, 7 Μαρτίου 2017

Με μέγιστο ενιαίο πριμ στα 45 ευρώ μπαλώνουν τη Βιολογική κτηνοτροφία

Στα 45 ευρώ ανά στρέμμα βοσκότοπου για όλη τη χώρα και τα ζώα ορίζεται το μέγιστο πριμ στη Βιολογική Κτηνοτροφία, σύμφωνα με τη σχετική απόφαση που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ, την οποία πρώτη παρουσίασε η εφημερίδα Agrenda το Σάββατο 4 Μαρτίου.
Για όλες τις δράσεις του Μέτρου έχει δοθεί παράταση μέχρι τις 13 Μαρτίου, ενώ ήδη έχουν υποβληθεί πάνω από 55.000 αιτήσεις.

Για όλες τις δράσεις του Μέτρου έχει δοθεί παράταση μέχρι τις 13 Μαρτίου, ενώ ήδη έχουν υποβληθεί πάνω από 55.000 αιτήσεις.
Πρόκειται για μια εξέλιξη που αφαιρεί ουσιαστικά την επίδραση της κατανοµής των τόπων που είχε γίνει µε την «τεχνική λύση» του 2015. Μάλιστα, επ’ αυτού, ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Γιάννης Τσιρώνης ανέφερε στη Βουλή ότι «αυξάνουµε στο πρόγραµµα την επιδότηση, δηλαδή να μην φθάνει στην οροφή της 1 Ζωικής Μονάδας (ΜΖΚ) αλλά στην κορυφή των 450 ευρώ ανά εκτάριο».
Από την πλευρά της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Γεωτεχνικών Δημοσίων Υπαλλήλων κάνει λόγο για «τεχνικά μπαλώματα» που μπορεί να επιφέρουν πρόστιμα στην Ελλάδα αποτελεί η τροποποίηση που προωθεί το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης στο Μέτρο 11 Βιολογικές Καλλιέργειες. Άλλωστε, όπως υπενθυμίζει η ΠΟΓΕΔΥ, για ανάλογες τροποποιήσεις παλαιότερα  (π.χ της ένταξης νέων καλλιεργειών) παραγγέλθηκαν μελέτες και μετατέθηκε για μελλοντική πρόσκληση ενδιαφέροντος.

Έτσι για παράδειγµα: Ένας κτηνοτρόφος, µε 200 αιγοπρόβατα που συγκεντρώνει 30 Μονάδες Ζωικού Κεφαλαίου (200 επί 0,15) και του έχουν δοθεί 25 εκτάρια (250 στρέµµατα) επιλέξιµου βοσκοτόπου, έχει πυκνότητα βόσκησης 1,2 ΜΖΚ ανά εκτάριο (30ΜΖΚ διά 25 εκτάρια). Εφόσον θα εντασσόταν στη βιολογική κτηνοτροφία θα λάµβανε 5.275 ευρώ (21,1 ευρώ που είναι το πριµ επί 250 στρέµµατα) ή αλλιώς 26,3 ευρώ ανά ζώο. Τώρα, θα λάβει 21,1 ευρώ επί το 1,2 που είναι το ΜΖΚ, δηλαδή θα λάβει 25,32 ευρώ ανά στρέµµα βοσκότοπου. ∆ηλαδή 6.330 ευρώ ή 31,65 ευρώ ανά ζώο ετησίως. Το πριµ βοσκοτόπου, έχει ταβάνι τα 45 ευρώ ανά στρέµµα, σύµφωνα µε την απόφαση που υπογράφει ο γενικός γραµµατέας Κοινοτικών Πόρων, Χαράλαµπος Κασίµης.

Πλέον λοιπόν ισχύουν τα εξής: Η ενίσχυση ανά εκτάριο (ΗΑ) υπολογίζεται µε τον πολλαπλασιασµό της πυκνότητας βόσκησης κάθε δικαιούχου µε την αντίστοιχη ενίσχυση του σχετικού πίνακα. Η ενίσχυση ανά εκτάριο (Ha) δεν µπορεί να υπερβαίνει το µέγιστο ύψος ενίσχυσης των 450 ευρώ ανά εκτάριο (Ηa). Ο νέος πίνακας ενισχύσεων παραµένει  να έχει ως εξής:
  • Αιγοπρόβατα: 21,1 έως 45 ευρώ ανά στρέµµα.
  • Βοοειδή για σφάγιο: 26,7 έως 45 ευρώ ανά στρέµµα.
  • Βοειδή γαλακτοπαραγωγής: 33,3 έως 45 ευρώ ανά στρέµµα.

Σηµειώνεται ότι η παράταση µέχρι 13 Μαρτίου ισχύει και για τις δράσεις που αφορούν τη φυτική παραγωγή.

ΠΟΓΕΔΥ: Τεχνικά μπαλώματα που φέρνουν πρόστιμα οι αλλαγές στα Βιολογικά
Τεχνικά μπαλώματα που μπορεί να επιφέρουν πρόστιμα στην Ελλάδα αποτελεί η τροποποίηση που προωθεί το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης στο Μέτρο 11 Βιολογικές Καλλιέργειες, με την οποία το μέγιστο τελικό συνολικό ποσό που δύναται να λάβουν όσοι κτηνοτρόφοι τελικά ενταχθούν γίνεται 45 ευρώ το στρέμμα βοσκότοπου/έτος , θεωρεί η Πανελλήνια Ομοσπονδία Γεωτεχνικών Δημοσίων Υπαλλήλων.
Άλλωστε, σύμφωνα με την ΠΟΓΕΔΥ, για ανάλογες τροποποιήσεις παλαιότερα  (π.χ της ένταξης νέων καλλιεργειών) παραγγέλθηκαν μελέτες και μετατέθηκε για μελλοντική πρόσκληση ενδιαφέροντος.
Η Ομοσπονδία, επιπλέον, υπογραμμίζει ότι το πρόγραμμα των Βιολογικών κινδυνεύει να τιναχτεί στον αέρα, έτσι όπως έχει στηθεί και μάλιστα με ήδη υποβληθείσες περί τις 55.000 αιτήσεις από την πλευρά των παραγωγών.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΠΟΓΕΔΥ έχει ως εξής:
Το Μέτρο 11, Οι Αυθαιρεσίες, Τα Βοσκοτόπια και άλλα Τραγελαφικά
Αιφνιδίως την Παρασκευή 3-6-2017  το Υπ.Α.Α.Τ – μετά την παταγώδη αποτυχία της συνάντησης του αναπληρωτή  υπουργού του με τις  Ενώσεις Βιοκαλλιεργητών το προηγούμενο απόγευμα- ανακοίνωσε την 3η (!!!) τροποποίηση της 130/5917/18.01.2017  Πρόσκλησης  Ενδιαφέροντος για συμμετοχή στο Μέτρο 11 Βιολογικές Καλλιέργειες. Σε αυτή την τροποποίηση,  η οποία αφορά μόνο τα υπομέτρα 11.1.2 & 11.2.2 για τη «Βιολογική Κτηνοτροφία»,  αφενός δίνεται παράταση για εκδήλωση ενδιαφέροντος έως τις 13-3-2017   και αφετέρου αλλάζει το ποσό της  ενίσχυσης όπου, ουσιαστικά με ένα τέχνασμα, ορίζονται τα 45 ευρώ το στρέμμα βοσκότοπου/έτος το μέγιστο τελικό συνολικό ποσό που δύναται να  λάβουν όσοι κτηνοτρόφοι τελικά ενταχθούν.
Είναι προφανώς ότι η πολιτική ηγεσία τρέχει την τελευταία στιγμή με «τεχνικά» μπαλώματα να σώσει αυτά που δεν σώζονται και εξηγούμε:
1) Το γεγονός ότι τώρα κατάλαβε ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με τα βοσκοτόπια και προσπαθεί να το σώσει δείχνει την προχειρότητά της. Σαφώς και ως ΠΟΓΕΔΥ συμφωνούμε ότι δεν πρέπει να αδικηθούν οι κτηνοτρόφοι που θα ενταχθούν στη «Βιολογική Κτηνοτροφία»- ειδικά των ελλειμματικών σε βοσκοτόπους περιοχών-  αλλά αυτό έπρεπε να είχε γίνει εξ αρχής  και αφού είχαν θα είχαν προηγηθεί όλες οι μελέτες και παρθεί όλες οι απαραίτητες εγκρίσεις από την ΕΕ.  Πως είναι δυνατόν να γίνεται τέτοια ουσιώδης τροποποίηση μεσούσης της πρόσκλησης ενδιαφέροντος, όταν για να γίνει ανάλογης σημασίας τροποποίηση (π.χ της ένταξης νέων καλλιεργειών) παραγγέλθηκαν μελέτες και μετατέθηκε για μελλοντική πρόσκληση ενδιαφέροντος; Δεν αντιλαμβάνεται η πολιτική ηγεσία του Υπ.Α.Α.Τ τον κίνδυνο  των προστίμων που ελλοχεύουν αλλά και της έκθεσης της χώρας μας;
2) Η πολιτική ηγεσία του Υπ.Α.Α.Τ προφανώς δεν έχει κατανοήσει ότι με τον τρόπο που διατυμπάνισε το Μέτρο 11, αλλά και ο τρόπος που τεχνικά το «έστησε» αγνοώντας όλες σχεδόν τις προτάσεις μας καθώς και άλλων συναρμοδίων φορέων (π.χ. ΓΕΩΤΕΕ, Ενώσεων Βιοκαλλιεργητών, κ.λ.π), το οδηγεί ουσιαστικά σε κατάρρευση και απαξίωση. Πως αλλιώς να εξηγηθεί πως δεν κατανοεί  ότι, με τις 55.000  μέχρι στιγμής αιτήσεις και το πάνω από 1,2 δις ευρώ πρόβλεψη δέσμευσης ποσού, δύσκολα θα ενταχθεί στο Μέτρο 11 πάνω από το 30-40% των αιτούντων; Επίσης δεν κατανοεί ότι αυτοί που θα απορριφθούν κινδυνεύουν να είναι κατά μεγάλο μέρος αυτοί που πραγματικά ενδιαφέρονται για τη «Βιολογική Γεωργία»; Δεν αντιλαμβάνεται ότι και μόνο το γεγονός ότι οι ίδιοι οι βιοκαλλιεργητές ζητούν ακύρωση της τρέχουσας πρόσκλησης και επαναπροκήρυξη του Μέτρου 11 με αυστηρότερους όρους δείχνει το μέγεθος της αποτυχίας;
3) Το πρόβλημα με τους βοσκότοπους, το οποίο πολλάκις έχει επισημανθεί, αντιμετωπίζεται με περισσή ελαφρότητα. Αφού προσπάθησε το Υπ.Α.Α.Τ με την «τεχνική» λύση να σώσει την ΑΕΕ του 2016 και έφτασε στο σημείο να υπάρχουν «ταξιδιάρικα» κοπάδια ανά την Ελλάδα, τώρα προσπαθεί να δώσει ανάλογης σοβαρότητας λύση και στη «Βιολογική Κτηνοτροφία». Θα δεχτούν οι Πιστοποιητικοί Οργανισμοί να βεβαιώνουν εσαεί ότι ένα κοπάδι (π.χ από τη Θεσσαλονίκη) μπορεί καθημερινά να διανύει 200-300 χιλ. για  να βοσκήσει (π.χ στην Πέλλα); Δεν έχουν αντιληφθεί  οι πολιτικοί προϊστάμενοι του Υπ.Α.Α.Τ, ότι οι βοσκότοποι είναι εξαιρετικά σοβαρό θέμα και πρέπει με επείγουσες διαδικασίες και με την σύμπραξη συναρμόδιων Υπουργείων (π.χ  Υπ.Α.Α.Τ και ΥΠΕΝ) καθώς και των  ΟΤΑ α και β βαθμού να επιλυθεί άμεσα; Δεν έχουν πληροφορηθεί ότι μέχρις στιγμής οι ανά την Ελλάδα τριμελείς επιτροπές ελέγχου της χωροταξικής ορθότητας της κατανομής των δικαιωμάτων χρήσης της βοσκής (ΥΑ 1332/93570 , ΦΕΚ Β΄2848/2016)  δεν μπορούν να κάνουν την δουλειά τους γιατί δεν έχουν ακόμη τα κατάλληλα «εργαλεία» στα χέρια τους (καταστάσεις και ηλεκτρονική εφαρμογή); Δεν αντιλαμβάνονται ότι πρέπει επίσης να δοθεί σοβαρή λύση και στο θέμα της σταβλισμένης κτηνοτροφίας; Είναι δυνατόν να «πιστώνονται» με βοσκοτόπους κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις, προκειμένου να ενισχυθούν, των οποίων τα ζώα το μόνο ταξίδι που θα κάνουν είναι αυτό από το μαντρί έως το σφαγείο; Δεν είναι λογικό να αναζητηθεί ένας άλλος τρόπος ενίσχυσης για αυτές τις σταβλισμένες εκμεταλλεύσεις;
4) Επειδή τα τραγελαφικά και η προχειρότητα συνεχώς συσσωρεύονται, να υπενθυμίσουμε ότι  με ανάλογης σοβαρότητας διαδικασίες με τους βοσκοτόπους και την βιολογική γεωργία, πρόσφατα «ρυθμίστηκε» και ένα άλλο θέμα. Συγκεκριμένα  με την Αριθ. 246/11301 (ΦΕΚ Β΄ 424 /2017) Υπ. Απόφαση έγινε η αλλαγή της απαιτούμενης ποσότητας πιστοποιημένου σκληρού σίτου από τα 16 κιλά/στρ. σε 12 κιλά/στρ, προκειμένου να τύχουν οι παραγωγοί της  συνδεδεμένης ενίσχυσης  για το σκληρό σιτάρι σε εκτέλεση του άρθρου 52, του Κανονισμού (Ε.Ε.) 1307/2013 του Συμβουλίου. Αυτό έγινε, αφού αδιαφορώντας για τον οποιοδήποτε προγραμματισμό υπήρξε στις επιχειρήσεις πολλαπλασιαστικού υλικού, στα καταστήματα γεωργικών εφοδίων αλλά και στους παραγωγούς,  και ενώ η διαδικασία της σποράς ήταν σε εξέλιξη, το Υπ.Α.Α.τ εξέδωσε το Νοέμβριο του 2016 ένα Δελτίο Τύπου το οποίο και με την προαναφερόμενη ΥΑ νομιμοποίησε. Εκτός  από την λαϊκίστικη     αλλαγή της τελευταίας στιγμής,  πιστεύουμε ότι αυτό ήταν ένα ακόμη δείγμα της αυθαιρεσίας και του πως πολιτεύεται πλέον το Υπ.Α.Α.Τ.
Κλείνοντας αυτό το  μακροσκελές Δελτίο Τύπου , η ΠΟΓΕΔΥ δεν μπορεί  να μην καλέσει  για μία ακόμη φορά την ηγεσία του Υπ.Α.Α.Τ να κάνει το αυτονόητο. Την καλούμε, δηλαδή, να ενεργεί έγκαιρα και με προγραμματισμό, να συνεργάζεται ειλικρινά με όλους τους συναρμόδιους φορείς, να μην αυθαιρετεί και φυσικά πριν από κάθε απόφασή του να συνυπολογίζει το κόστος κάθε  απόφασής της.
Δεν εφευρίσκουμε ξανά τον τροχό, ζητάμε τα αυτονόητα.

agronews.gr