www.biopoiotita.gr

Πέμπτη, 4 Μαΐου 2017

Στην κορυφή των εξαγωγών φρούτα - λαχανικά

Στην κορυφή των εξαγωγών φρούτα - λαχανικά
Στην αιχμή του δόρατος των εξαγωγών της χώρας, τα ελληνικά φρούτα και λαχανικά ετοιμάζονται και φέτος για τη δυναμική έξοδό τους προς τις αγορές του κόσμου. Επειτα από το «ράλι» ανόδου του 2016, όταν οι εξαγωγές φρέσκων οπωροκηπευτικών παρουσίασαν αύξηση κατά 22,8% σε όγκο και κατά 11,1% σε αξία σε σχέση με το 2015, το 2017 εκτιμάται πως θα είναι μια χρονιά σταθεροποίησης, με κατοχύρωση της θέσης που έχει κατακτηθεί στις αγορές.
Η χρονιά ξεκίνησε πτωτικά, κυρίως λόγω των απωλειών που προκάλεσαν οι καιρικές συνθήκες στην παραγωγή των πρώιμων ποικιλιών φράουλας, αλλά ήδη παρατηρείται αναστροφή της πορείας, εν αναμονή της εισόδου στην αγορά των καλοκαιρινών φρούτων, και ιδιαίτερα των πυρηνόκαρπων, η παραγωγή των οποίων αναμένεται αυξημένη.
Ωθηση στην εξωστρέφεια των ελληνικών προϊόντων αναμένεται να δώσει και η 3η Διεθνής Εκθεση Φρούτων και Λαχανικών, FRESKON, που εγκαινιάστηκε χθες και ολοκληρώνεται αύριο στη Θεσσαλονίκη, με τη συμμετοχή 191 εκθετών, αλλά και την παρουσία εκπροσώπων 13 μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ του εξωτερικού, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται παγκόσμιοι παίκτες του λιανεμπορίου, όπως η βρετανική Tesco, η γερμανική Metro και η γαλλική Carrefour. Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Επιχειρήσεων Εξαγωγής και Διακίνησης Φρούτων - Λαχανικών και Χυμών (INCOFRUIT HELLAS), η εξαγωγική αξία των φρούτων, των λαχανικών και των παρασκευασμάτων τους αντιπροσωπεύει το 32% των συνολικών αγροτικών εξαγωγών της χώρας.
Μόνο το εμπορικό πλεόνασμα που έφερε ο κλάδος το 2016 -ύψους 1,213 δισ. ευρώ- αντιστάθμισε πλήρως το σύνολο του εμπορικού ελλείμματος των κλάδων «κρεάτων και παρασκευασμάτων» (1,024 δισ. ευρώ) και «γαλακτοκομικών προϊόντων και αβγών πουλιών» (154,78 εκατ. ευρώ) μαζί. Από την επεξεργασία των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ που πραγματοποίησε ο ειδικός σύμβουλος της INCOFRUIT, Γιώργος Πολυχρονάκης, προκύπτει πως τα οπωροκηπευτικά προϊόντα έφεραν στην Ελλάδα το 2016 τρεις φορές περισσότερο συνάλλαγμα από τα έλαια και τα λίπη (περιλαμβανομένου και του ελαιολάδου), τέσσερις φορές περισσότερο από τα θαλασσινά ή τα γαλακτοκομικά, πέντε φορές πιο πάνω από τα έσοδα καπνού και καπνικών προϊόντων και 8-9 φορές περισσότερο από αυτά των δημητριακών.
Με όγκο εξαγωγών 1.673.113 τόνους (αύξηση τονάζ κατά 22,8%) και αξία στα 1.041,4 εκατομμύρια ευρώ (κατά 11,1% υψηλότερα), το 2016 καταγράφηκε ως μια ιδιαίτερα επιτυχημένη χρονιά σε ό,τι αφορά τη διείσδυση των ελληνικών αγροτικών προϊόντων στις διεθνείς αγορές. Το λαχανικά απέδωσαν έσοδα 157,15 εκατ. ευρώ και τα φρούτα 884,23 εκατ. ευρώ. Σε ό,τι αφορά το 2017, τους πρώτους δύο μήνες του χρόνου καταγράφηκε μια μικρή υποχώρηση των εξαγωγών φρούτων και λαχανικών.
Αρκετά από τα προϊόντα επιδόθηκαν σε ένα πραγματικό «ράλι» εξαγωγών, καταγράφοντας ρεκόρ ανόδου, όπως τα εσπεριδοειδή, που παρουσίασαν αύξηση από 30% έως και 300% σε σύγκριση με το 2015, οι πατάτες (+60% σε αξία και +37,9% σε όγκο), τα βερίκοκα (61,4% σε όγκο και 34,3% σε αξία) κ.ά.
Αρκετά από τα προϊόντα επιδόθηκαν σε ένα πραγματικό «ράλι» εξαγωγών, καταγράφοντας ρεκόρ ανόδου, όπως τα εσπεριδοειδή, που παρουσίασαν αύξηση από 30% έως και 300% σε σύγκριση με το 2015, οι πατάτες (+
Στην πορεία ωστόσο η αγορά έδειξε σημεία σημαντικής βελτίωσης, ιδιαίτερα κατά την περίοδο του Πάσχα και υπάρχει η πεποίθηση πως, με την εξέλιξη της παραγωγής των ανοιξιάτικων και καλοκαιρινών φρούτων, οι εξαγωγές θα φτάσουν στα περσινά επίπεδα. Η υποχώρηση οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη φράουλα, όπου οι κακές καιρικές συνθήκες έπληξαν σημαντικά τις πρώιμες και τις υπερπρώιμες ποικιλίες.
Σύμφωνα με τον κ. Πολυχρονάκη, ήδη αυτές τις ημέρες έχει καλυφθεί η διαφορά της υποχώρησης σε σχέση με την περσινή χρονιά. Στα μέσα Μαΐου μπαίνουν στην αγορά οι πρώιμες ποικιλίες καρπουζιών και στη συνέχεια σταδιακά θα εισέρχονται τα θερινά φρούτα (κεράσια, βερίκοκα, ροδάκινα, νεκταρίνια κ.ά.). Στα προϊόντα αυτά -με την επιφύλαξη των καιρικών συνθηκών γιατί η άνοιξη μπήκε με χαλάζια και άλλα φαινόμενα- η μέχρι σήμερα εικόνα δείχνει πως θα υπάρξει αυξημένη παραγωγή σε σχέση με πέρυσι.
«Αν μπορούμε να διακινδυνεύσουμε από τώρα μια πρόβλεψη, θα λέγαμε πως οι φετινές εξαγωγές θα κινηθούν στα περσινά επίπεδα από απόψεως τονάζ, και ίσως λίγο υψηλότερα από πέρυσι σε ό,τι αφορά την αξία», είπε στον «Αγρότη» ο κ. Πολυχρονάκης.
Λιανεμπορικοί κολοσσοί στην έκθεση «Freskon»
Δεκατρείς αλυσίδες σούπερ μάρκετ «φλερτάρουν» αυτές τις μέρες με τα ελληνικά φρούτα και λαχανικά στο πλαίσιο της 3ης κλαδικής έκθεσης «FRESKON», που διεξάγεται στις εγκαταστάσεις της ΔΕΘ Helexpo στη Θεσσαλονίκη. Μεταξύ των δυνητικών πελατών βρίσκονται λιανεμπορικοί κολοσσοί, όπως οι όμιλοι της βρετανικής Tesco, της γερμανικής Metro και της γαλλικής Carrefour (η τελευταία μέσω της αλυσίδας 178 καταστημάτων της στη Ρουμανία), βαλκανικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ (οι βουλγαρικές Fantastico και T-Market, οι σερβικές Maxi, Univerecport, Mercator και Super Vero, η ρουμανική Mega Image κ.ά.) οι αλυσίδες ATB, Velyka Kyshenya και Tavria V από την Ουκρανία, αλλά και έξι ελληνικές (Α-Β Βασιλόπουλος, Μασούτης, Κρητικός, Χαλκιαδάκης, My Market-Metro Cash & Carry και Discount Markt).
Επίσης, έχει προγραμματιστεί ένας μεγάλος αριθμός επιχειρηματικών ραντεβού μεταξύ Ελλήνων παραγωγών - επιχειρήσεων και ξένων προσκεκλημένων εμπορικών επισκεπτών (hosted buyers), που προέρχονται από 120 επιχειρήσεις 28 χωρών. Οι τελευταίοι δραστηριοποιούνται διεθνώς, σε όλο το φάσμα της εμπορίας και διακίνησης φρέσκων φρούτων και λαχανικών.
Στόχος
Οπως ανέφερε ο πρόεδρος της ΔΕΘ - Helexpo, Αναστάσιος Τζήκας, στόχος και φιλοδοξία είναι να μετατραπεί η FRESKON σε ένα περιφερειακό εκθεσιακό hub για τον κλάδο των φρούτων και λαχανικών, που θα απευθύνεται όχι μόνο στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια, αλλά σε ολόκληρη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και την Ανατολική Μεσόγειο, προσελκύοντας και το ενδιαφέρον περιοχών της Βορειοανατολικής Αφρικής.
Στο πλαίσιο της έκθεσης διοργανώθηκε χθες το διεθνές συνέδριο ακτινιδίου, αφιερωμένο σε ένα από τα πιο δυναμικά αγροτικά προϊόντα, στο οποίο η χώρα μας κατέχει τη δεύτερη θέση στην Ευρώπη σε ύψος παραγωγής, μετά την Ιταλία και εξάγει άνω του 80% της παραγωγής.
Σύμφωνα με τον υπεύθυνο του συνεδρίου, εκπρόσωπο του περιοδικού «ΦρουτοΝέα», Χρ. Κατσάνο, η κιτρινόσαρκη ποικιλία ακτινίδιου -που καλλιεργείται ήδη σε τρεις περιοχές στην Ελλάδα- κερδίζει έδαφος στις διεθνείς αγορές σε σχέση με την κλασική πράσινη, ενώ σύντομα θα μπει σε παραγωγή και μια τρίτη, πορτοκαλί ποικιλία.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΙΓΝΑΤΙΑΔΗΣ