www.biopoiotita.gr

Τετάρτη, 9 Νοεμβρίου 2016

Η κρίση χτύπησε και τα... αναψυκτικά

Ισχυρή μείωση του όγκου και της αξίας καταγράφεται το εννεάμηνο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2016, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2015. Μόνο μία κατηγορία αναψυκτικών «διασώζεται». Kαταστροφική η εικόνα για την «ιδιωτική ετικέτα».
Η κρίση χτύπησε και τα αναψυκτικά - Δεν... χωνεύεται η πτώση της κατανάλωσης

Δεκαπέντε εκατομμύρια λίτρα λιγότερα αναψυκτικά κατανάλωσαν οι Έλληνες το εννεάμηνο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2016, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2015, «αφαιρώντας» από την αγορά τζίρο της τάξεως των 13 εκατ. ευρώ.

Αυτό το συμπέρασμα εξάγεται από τη σχετική ανάλυση της IRI Hellas, στην οποία διαπιστώνεται ότι ο όγκος των πωλήσεων μειώνεται κατά 12,6% και περιορίζεται στα 103.348.516 λίτρα από 118.322.516 το εννεάμηνο του 2015 και της αξίας κατά 10,4% που «πέφτει» στα 111.083.960 εκατ. ευρώ από τα 123.946.187 εκατ. ευρώ της αντίστοιχης περιόδου του 2015.

Η μείωση αυτή σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να σχετίζεται με τη στροφή των Ελλήνων στην υγιεινή διατροφή. Η πτώση συνδέεται με τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών, που ολοένα και περισσότερο μειώνουν τις δαπάνες τους για προϊόντα που δεν χαρακτηρίζονται ως «είδη πρώτης ανάγκης».

Το μεγαλύτερο πλήγμα, όπως προκύπτει από την ανάλυση, φαίνεται να δέχονται τα αναψυκτικά ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία κατείχαν σημαντικό κομμάτι της αγοράς το 2015. Συγκεκριμένα, τα προϊόντα αυτά υφίστανται στην κυριολεξία καταβαράθρωση, με την αξία τους να μειώνεται κατά σχεδόν 44% και τον όγκο τους κατά 47,5%.

Διαχρονική η πτώση

Η πτώση της αγοράς σε αξία και όγκο καθίσταται πλέον διαχρονική, καθώς σε ετήσια βάση παρατηρείται σταθερή αλλά αισθητή πτώση. Το 2013 η αγορά των αναψυκτικών σε αξία διαμορφώθηκε στα 174.141.608 εκατ. ευρώ, ενώ το 2015 περιορίστηκε στα 162.495.532 εκατ. ευρώ με «ενδιάμεσο σταθμό» το 2014, όπου ο κύκλος εργασιών της αγοράς κατήλθε στα 167.860.766 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα ο όγκος, από τα 162.648.757 λίτρα το 12μηνο του 2013 μειώθηκε στα 160.071.734 λίτρα το 2014 και στα 155.096.026 λίτρα το 2015.

Από την παράθεση των παραπάνω στοιχείων φαίνεται ότι το φετινό εννεάμηνο η αγορά καταμετρά τη μεγαλύτερη μείωση, με αποτέλεσμα, όλοι να προσδοκούν πλέον στην εορταστική περίοδο που εθιμικά καταγράφεται σημαντική αύξηση στις πωλήσεις αναψυκτικών, προκειμένου να δουν πού θα σταματήσει η πτώση.

Όπως προαναφέρθηκε, το μόνο είδος αναψυκτικών που διασώζεται είναι η κατηγορία «Σόδες/Τόνικ», η οποία το εννεάμηνο καταγράφει αύξηση πωλήσεων σε όγκο της τάξεως του 3% ( από 7.974.995 στα 8.214.216 λίτρα) και σε αξία της τάξεως του 1,9% (από 8.521.962 σε 8.685.177 εκατ. ευρώ).

Ισχυρό είναι το πλήγμα για τα αναψυκτικά τύπου «Cola», τα οποία απώλεσαν όγκο της τάξεως του 14,5% από(74.344.050 το εννεάμηνο του 2015 στα 63.569.334 λίτρα το αντίστοιχο διάστημα του 2016) και αξία της τάξεως του 11,5% (από 80.008.885 εκατ. ευρώ σε 70.840.835 εκατ. ευρώ το εξεταζόμενο διάστημα του 2016).

Μειωμένος κατά 10,1% είναι και ο όγκος πωλήσεων για την κατηγορία "flavor" (αναψυκτικά με γεύση), ο οποίος περιορίζεται στα 25.720.485 λίτρα, από 28.614.964 λίτρα το αντίστοιχο διάστημα του 2015. Σε αξία η μείωση μεταφράζεται σε 9,3% καθώς ο τζίρος της συγκεκριμένης κατηγορίας κατήλθε στα 25.396.007 ευρώ από τα 27.994.424 εκατ. ευρώ.

Σε ό,τι αφορά στην κατηγορία «Lemon - Lime» (γκαζόζες) ο όγκος των πωλήσεων μειώνεται κατά 19,7% και ειδικότερα η κατανάλωση περιορίζεται στα 5.934.064 λίτρα το διάστημα Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2016 από τα 7.388.508 λίτρα το αντίστοιχο διάστημα του 2015. Αντίστοιχα η αξία των πωλήσεων μειώνεται κατά 17%, διαμορφούμενη στα 6.161.941 ευρώ από 7.420.917 ευρώ το 2015.

Τέλος, εικόνα καταστροφής παρουσιάζουν τα «αναψυκτικά ιδιωτικής ετικέτας», στα οποία ο όγκος πωλήσεων περιορίζεται στο μισό και συγκεκριμένα κατά 47,4% (από 9.960.365 στα 5.242.001 λίτρα), ενώ η αξία μειώνεται κατά 43,7% (από 6.224.866 ευρώ το εννεάμηνο του 2015 στα 3.506.021 ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2016).


Euro2day.gr