www.biopoiotita.gr

Τρίτη, 5 Ιανουαρίου 2016

Τι θα φάμε το 2016: οι τάσεις στη διατροφή

Οι προβλέψεις για το 2016 δεν αφορούν μόνο τις θέσεις των πλανητών, αλλά και από τις διατροφικές επιλογές των καταναλωτών. Οι τελευταίες σε σε μεγάλο βαθμό καθοδηγούνται από τη βιομηχανία των τροφίμων, τα εστιατόρια και κάθε είδους άλλο ειδικό της διατροφής. Στο τέλος κάθε χρόνου οι μελετητές της αγοράς των τροφίμων κάνουν τις εκτιμήσεις τους για το πως το κοινωνικό, οικονομικό και γενικότερο περιβάλλον θα επηρεάσει τα τρόφιμα και τις τάσεις που θα αγαπήσουν και θα ακολουθήσουν οι καταναλωτές.

 

1. Ναι στα φρέσκα τρόφιμα, όχι στα πρόσθετα συστατικά:Προβλέπεται πως οι πωλήσεις φρέσκων τροφίμων θα αυξηθούν κατά 10% μέσα στο 2016, τάση την οποία προσπαθεί να υιοθετήσει και η βιομηχανία τροφίμων περιορίζοντας τα πρόσθετα συστατικά στα επεξεργασμένα τρόφιμα. Εννέα στους δέκα καταναλωτές έχουν πλέον πεισθεί πως τα λιγότερα επεξεργασμένα τρόφιμα είναι όχι μόνο πιο υγιεινά, αλλά έχουν και καλύτερη γεύση. Τα βιολογικά και μη γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα συνεχίζουν να κερδίζουν έδαφος, ενώ ο σύγχρονος αγοραστής θέλει να γνωρίζει τα συστατικά των τροφίμων που καταναλώνει.

 

2. Από το γλυκό στο αλμυρό: Μία από τις μεγαλύτερες διατροφικές τάσεις για το 2016 φαίνεται πως είναι η μεταστροφή από τη γλυκιά στην αλμυρή γεύση. Σε αυτό ίσως έχει παίξει καταλυτικό ρόλο η αρνητική δημοσιότητα που έχει πάρει η υπερκατανάλωση σακχάρων μέσω των επεξεργασμένων τροφίμων, αλλά και η περιέργεια των καταναλωτών να δοκιμάσουν νέες γεύσεις όπως αλμυρές μπάρες δημητριακών ή αλμυρά γιαούρτια.

 

3. Μία εναλλακτική για όλα: Όλα ξεκίνησαν με τα υποκατάστατα της ζάχαρης για να αναζητούμε σήμερα εναλλακτικές σε ό,τι μπορεί, ή νομίζουμε πως μπορεί, να βλάψει την υγεία μας. Την ίδια στιγμή οι αλλεργίες παρουσιάζουν ραγδαία αύξηση εντείνοντας την ανάγκη για λειτουργικά τρόφιμα και τροφές κατάλληλες για περιοριστικές δίαιτες. Σίγουρα θα έχετε ακούσει για τα φαγητά χωρίς γλουτένη, το γάλα σόγιας ή το γάλα αμυγδάλου και τα μπιφτέκια από λαχανικά. Καθώς θέματα υγείας και καλής φυσικής κατάστασης απασχολούν όλο και περισσότερους, αναμένεται πως ειδικά τρόφιμα θα εμφανίζονται στην αγορά για να καλύψουν τις ανάγκες ακόμη και των πιο απαιτητικών.

 

4. Ταχύτητα & ευκολία: Ο σύγχρονος τρόπος ζωής επιτάσσει τη δημιουργία γευστικών γευμάτων σε μικρό χρονικό διάστημα, χωρίς την προϋπόθεση για εκτέλεση πολύπλοκων συνταγών. Την ίδια στιγμή οι περισσότεροι άνθρωποι καταναλώνουν τουλάχιστον ένα γεύμα την ημέρα μόνοι τους αναζητώντας ατομικές μερίδες, ενώ μάλιστα ενδέχεται να μην διαθέτουν την πολυτέλεια να καθίσουν στο τραπέζι για να το απολαύσουν.

 

5. Υγεία από μέσα: Το φαγητό δεν είναι απλά απόλαυση, δεν πρόκειται μόνο για το καύσιμο του οργανισμού, αλλά θρέφει κάθε κύτταρο του σώματος. Η ποιότητα της διατροφής έχει άμεση επίπτωση στην υγεία και όσο τα επιστημονικά νέα για τη σχέση διατροφής και μακροζωίας έρχονται στο φως της δημοσιότητας, υπάρχει ανάγκη για την κατανάλωση «θεραπευτικών» τροφών. Η κανέλα προστατεύει από το διαβήτη, οι ντομάτες θωρακίζουν την υγεία του προστάτη, το σπανάκι προλαμβάνει την εμφάνιση ωχρής κηλίδας, ο κουρκουμάς είναι αντιοξειδωτικός και άλλοι πολλοί ισχυρισμοί υγείας καθοδηγούν τις επιλογές των καταναλωτών. Την ίδια στιγμή το κίνημα του “wellbeing”, δηλαδή της ευεξίας μέσω της άσκησης και της διατροφής αποκτά όλο και περισσότερους υποστηρικτές.

 

6. Η χρονιά των οσπρίων: Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τροφίμων και Γεωργίας (FAO), το 2016 είναι η χρονιά των οσπρίων φέρνοντας και πάλι στο προσκήνιο την υποτιμημένη αυτή ομάδα τροφίμων. Οι φακές, τα όσπρια, τα ρεβίθια και τα υπόλοιπα όσπρια αποτελούν μία από τις σημαντικότερες φυτικές πηγές πρωτεΐνης, και όταν καταναλωθούν στα πλαίσια μίας ισορροπημένης διατροφής συμβάλλουν στην πρόληψη και αντιμετώπιση της παχυσαρκίας, του διαβήτη και άλλων χρόνιων νοσημάτων.

7. Από το κινητό τηλέφωνο στο πιάτο σας: Η τεχνολογία αναμένεται να επηρεάσει σημαντικά τις διατροφικές επιλογές τα επόμενα χρόνια. Οι αγορές των τροφίμων μέσω συμβατικών καναλιών πώλησης θα μειωθούν, δίνοντας τη θέση τους σε καινοτόμες εφαρμογές  του διαδικτύου, των κινητών τηλεφώνων και όχι μόνο. Ό,τι θελήσετε να φάτε θα βρίσκετε στην κυριολεξία ένα κλικ μακριά. Ο ρόλος της τεχνολογίας φυσικά επεκτείνεται και στην επιρροή που έχουν τα κοινωνικά δίκτυα και οι εκπομπές μαγειρικής στην επιστροφή στην κουζίνα, στην ανακάλυψη νέων γεύσεων αλλά και στην προβολή ενός υγιεινού διατροφικού προτύπου.

 

8. Βιωσιμότητα: Καθώς ο σύγχρονος καταναλωτής αποκτά ολοένα και περισσότερο οικολογική συνείδηση, οι αντιλήψεις του αυτές αντικατοπτρίζονται στις διατροφικές του επιλογές.  Εκτός των βιολογικών τροφίμων που γίνονται όλο και πιο δημοφιλή, υπάρχει πλέον η ανάγκη για παραγωγή προϊόντων που δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον καταναλώνοντας ή καταστρέφοντας τους πόρους (νερό, έδαφος). Η ειδική σήμανση στα τρόφιμα για τη «βιωσιμότητα» των μεθόδων παραγωγής αναμένεται να αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης.

 

9. Δεν είναι όλα, για όλους: Η εξατομικευμένη προσέγγιση στη διατροφή πρόκειται να μονοπωλήσει το ενδιαφέρον ειδικών και καταναλωτών τα επόμενα χρόνια. Η γονιδιακή δίαιτα, που τόσο έντονα ερευνάται στις μέρες μας, δεν είναι πλέον σενάριο επιστημονικής φαντασίας. Μέχρι όμως να φτάσει ο άνθρωπος στο σημείο να καταναλώνει μόνο τρόφιμα τα οποία ταιριάζουν στο δικό του προφίλ DNA, η επιστροφή στις διατροφικές επιλογές των προγόνων μας αποτελεί μία εμφανή τάση. Το ρεύμα αυτό παίρνει διάφορες κατευθύνσεις όπως η δίαιτα των σπηλαίων (paleo diet) και η Μεσογειακή διατροφή.

 

10. Η επιστροφή του λίπους: Το λίπος, ο άλλοτε εχθρός των κιλών και τη καρδιάς, επιστρέφει θριαμβευτικά στην ισορροπημένη διατροφή. Φυσικά υπάρχει ο διαχωρισμός των ωφέλιμων και των βλαβερών λιπαρών και η έννοια της ποσότητας, όμως πλέον το βάρος των χρόνιων παθήσεων μεταφέρεται από μεμονωμένα συστατικά στα επεξεργασμένα τρόφιμα και στο συνολικό τρόπο διατροφής.

 

Ήβη Παπαϊωάννου, MS, RDN

Διαιτολόγος, Διατροφολόγος

Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ

ivipapai@gmail.com