www.biopoiotita.gr

Σάββατο, 21 Νοεμβρίου 2015

Ο λόγος για τον οποίο τα φιστίκια Αιγίνης είναι μοναδική τροφή!

Τα φιστίκια Αιγίνης είναι προϊόν ΠΟΠ (Προϊόν προστατευόμενης Ονομασία Προέλευσης), και ήρθε πιθανά από την Περσία στην Αίγινα στα μέσα του 19ουαιώνα. Η λέξη φιστικιά ή πιστάκια (Pistacia vera στα λατινικά) προέρχεται από την αρχαία περσική λέξη «πίστα» που σημαίνει φιστίκι. Ανήκουν στην οικογένεια των ξηρών καρπών και άρα έχουν όλες εκείνες τις ευεργετικές ιδιότητες που μπορεί να έχετε κατά νου.

 Τα φιστίκια είναι γεμάτα θρεπτικά συστατικά: Τα φιστίκια Αιγίνης είναι μια υπερ- τροφή καθώς περιέχουν 6 γραμμάρια πρωτεΐνης ανά 50 καρπούς, το 10% συνιστώμενης ημερήσιας ποσότητας μαγνησίου, καθώς και κάλιο φώσφορο, μαγγάνιο, χαλκό και βιταμίνες του συμπλέγματος Β, κυρίως θειαμίνη και Β6. Επιπλέον οι 50 καρποί περιέχουν ίση ποσότητα φυτικών ινών με 2 δαμάσκηνα, δηλαδή 30 γραμμάρια. Είναι η απόδειξη πως τα «καλά & ακριβά πράγματα έρχονται σε μικρές συσκευασίες»!

 Τα φιστίκια προστατεύουν την καρδιά μας: Είναι πολύ πλούσια σε αντιοξειδωτικά συστατικά σημαντικότερα των οποίων το β- καροτένιο και η λουτεΐνη. Μάλιστα, κλινικές μελέτες υποστηρίζουν πως η καθημερινή κατανάλωση 70 περίπου ανάλατων φιστικιών, στα πλαίσια μιας υγιεινής διατροφής, μπορεί να μειώσει τα επίπεδα οξείδωσης της επικίνδυνης LDL χοληστερόλης και κατ’ επέκταση να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης νοσημάτων της καρδιάς. Επιπλέον, όπως άλλωστε και όλοι οι ξηροί καρποί, τα φιστίκια είναι πηγή καλών λιπαρών οξέων. Το 90% των λιπαρών στα φιστίκια είναι τα καρδιοπροστατευτικά μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα.

Τα φιστίκια μας βοηθούν να ελέγξουμε το βάρος μας: Όχι δεν πρόκειται για κάποια μαγική ουσία που κρύβεται στα φιστίκια και μας αδυνατίζει! Το μυστικό κρύβεται στο κέλυφος το οποίο έχει διπλή δράση. Πρώτοντο κέλυφος των φιστικιών μας βοηθά να τα τρώμε πιο αργά. Άτομα τα οποία κατανάλωσαν φιστίκια με το κέλυφος πήραν 41% λιγότερες θερμίδες  σε σχέση με όσους τα κατανάλωσαν καθαρισμένα. Δεύτερον τα κελύφη που περισσεύουν μας υπενθυμίζουν πόσα φιστίκια έχουμε φάει. Άτομα τα οποία κράτησαν μπροστά τους τα κελύφη, πήραν 18% λιγότερες θερμίδες από εκείνους που τα πέταξαν αμέσως στα σκουπίδια. Ακόμη ανάμεσα σε όλους τους ξηρούς καρπούς τα φιστίκια Αιγίνης έχουν τις λιγότερες θερμίδες και λιπαρά ανά μερίδα, επιτρέποντας έτσι την κατανάλωση περισσότερων καρπών τη φορά. Με άλλα λόγια τα φιστίκια είναι η απάντηση σε όσους αρέσουν οι ξηροί καρποί αλλά προσέχουν τις θερμίδες.

Πενήντα (50) περίπου φιστίκια Αιγίνης είναι μία μερίδα, η οποία αντιστοιχεί σε 160 θερμίδες. Τα φιστίκια μπορούν να αποτελέσουν μία πολύ καλή ιδέα για σνακ στο γραφείο, στο αυτοκίνητο, πριν το γυμναστήριο, βλέποντας τηλεόραση κλπ.



 

Ήβη Παπαϊωάννου

Διαιτολόγος, Διατροφολόγος

Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ

ivipapai@gmail.com

 

Πηγές:

1. Aegina Fistiki Fest. Last accessed 29/7/2014.

http://www.aeginafistikifest.gr/

2. Penn State News. Andrea Messer. Pistachios offer multiple health benefits. May 2010. Last accessed29/7/2014.

http://news.psu.edu/story/167129/2010/05/20/research/pistachios-offer-multiple-health-benefits

3. Pistacio Health Institute. Last accessed 29/7/2014.