www.biopoiotita.gr

Δευτέρα 11 Μαΐου 2015

Ευκαιρία για το ελληνικό ελαιόλαδο η διεθνής συγκυρία

Το μομέντουμ, όπως αυτό διαμορφώνεται από τη μείωση της ισπανικής και της ιταλικής παραγωγής αλλά και, πιο μακροπρόθεσμα, από την αυξητική τάση στην παγκόσμια κατανάλωση ελαιολάδου, φαντάζει ιδιαίτερα ευνοϊκό για το ελληνικό προϊόν. Κάτι που επισημάνθηκε από την πλειοψηφία των ομιλητών οι οποίοι συμμετείχαν στην ειδική ημερίδα για τον ελαιοκομικό τομέα που διοργανώθηκε το Σάββατο 9 Μαϊου στο πλαίσιο του φετινού Athens Food Festival.

Κοινός τόπος, ωστόσο, των τοποθετήσεων ήταν ότι, παρά τα σημαντικά βήματα προόδου που έχουν συντελεσθεί σε επίπεδο branding και προώθησης, υπάρχει αρκετός ακόμα δρόμος που πρέπει να διανυθεί ώστε το ελληνικό ελαιόλαδο να βρει ως επώνυμο προίόν τη θέση που του αξίζει στην παγκόσμια αγορά -αλλά και στην εγχώρια όπου, όπως αναφέρθηκε, το γνωστό διαφανο «μπουκαλάδι με λάδι» άγνωστης προέλευσης εξακολουθεί να δεσπόζει στα τραπέζια πανάκριβων, κατά τα άλλα, ξενοδοχείων και εστιατορίων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάσθηκαν, η παγκόσμια κατανάλωση ελαιολάδου διπλασιάσθηκε μέσα στην τελευταία 20ετία με οδηγό τη ζήτηση από μεγάλες αγορές όπως οι ΗΠΑ (αύξηση 100% της κατά κεφαλήν κατανάλωσης μέσα σε μια 25ετία) και άλλες ανεπτυγμένες χώρες του δυτικού κόσμου ενώ στο παιχνίδι πλέον μπαίνουν και μεγέθη όπως η Κίνα και η Ινδία.

Η Ελλάδα εξακολουθεί να είναι στην πρώτη θέση της κατά κεφαλήν κατανάλωσης (με 18 λίτρα ετησίως) ενώ βρίσκεται στην τρίτη θέση στο «μέτωπο» της προσφοράς παράγοντας (κατά μέσο όρο, τα τελευταία χρόνια) 320.000 λίτρα ετησίως, ποσότητα που αντιστοιχεί περίπου στο 15% της παγκόσμιας παραγωγής. Σε επίπεδο, ωστόσο, επώνυμου προϊόντος το ελληνικό μερίδιο είναι κατά πολύ μικρότερο αφού περίπου το 50% εξάγεται σε χύμα μορφή στην Ιταλία.

Όσον αφορά στην επιτραπέζια ελιά, όπως επισημάνθηκε, η μέση παραγωγή των τελευταίων χρόνων ξεπερνάει τους 120.000 τόνους εκ των οποίων οι 80.000 τόνοι εξάγονται.- νούμερο που καθιστά τη χώρα μας σημαντικό παίκτη στη διεθνή αγορά όπου προϊόντα όπως η ελιά Καλαμών έχουν καταφέρει να αποκτήσουν μια διακριτή ταυτότητα που τους εξασφαλίζει εμπορικό πλεονέκτημα.

Ωστόσο, αν και η αυξητική τάση των εξαγωγών σε επίπεδο όγκου είναι εμφανής - χαρακτηριστικά, το 2004-2009 σημειώθηκε άνοδος 100%- προβληματισμό προκαλεί το στοιχείο ότι η αξία τους δεν ακολουθεί τους ίδους ρυθμούς. Μάλιστα, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάσθηκαν στην ημερίδα, στο παραπάνω διάστημα (2004-2009) η τιμή πώλησης (σε επίπεδο χονδρικής) μειώθηκε κατά 25%.

Agronews.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου