www.biopoiotita.gr

Τρίτη, 5 Φεβρουαρίου 2013

Διέξοδο στο εξωτερικό αναζητούν οι επιχειρήσεις


ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΙΟΒΕ

Διέξοδο στο εξωτερικό αναζητούν οι επιχειρήσεις

«Οι μεγάλες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν πτώση της ζήτησης και στρέφονται στο εξωτερικό γιατί η ελληνική αγορά δεν μπορεί να τις καλύψει», τόνισε ο Οδ. Κυριακόπουλος
«Οι μεγάλες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν πτώση της ζήτησης και στρέφονται στο εξωτερικό γιατί η ελληνική αγορά δεν μπορεί να τις καλύψει», τόνισε ο Οδ. Κυριακόπουλος
Της Μανταλένας Πίου
Στις αγορές εξωτερικού ακόμα και με μετεγκατάσταση προσανατολίζονται όλο και περισσότερες μεγάλες επιχειρήσεις της χώρας και ιδιαίτερα βιομηχανίες, κυρίως λόγω της χαμηλής εγχώριας ζήτησης, της έλλειψης τραπεζικής χρηματοδότησης και των απαγορευτικών επιτοκίων, όπως δήλωσε χθες ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΙΟΒΕ Οδυσσέας Κυριακόπουλος, στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου κατά την οποία παρουσιάστηκε η «Εκθεση για την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα 2011 - 12».
«Οι μεγάλες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν πτώση της ζήτησης και στρέφονται στο εξωτερικό γιατί η ελληνική αγορά δεν μπορεί να τις καλύψει» τόνισε ο κ. Κυριακόπουλος, προσθέτοντας ότι δεν είναι λίγες οι βιομηχανίες που προχωρούν σε εξαγωγές ακόμα και κάτω του κόστους , προκειμένου να απασχολήσουν το πλεονάζον παραγωγικό δυναμικό τους. Σε συνδυασμό με την έλλειψη τραπεζικής χρηματοδότησης και τα πανάκριβα επιτόκια αρχίζει και γίνεται εξαιρετικά δύσκολη η επιβίωσή τους.
Κόστος δανείου 
«Μία ελληνική επιχείρηση που δανείζεται με 8% είναι αδύνατον να ανταγωνιστεί π.χ. μία γερμανική επιχείρηση που δανείζεται με 2%» είπε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΙΟΒΕ, υπογραμμίζοντας ότι αν το τραπεζικό σύστημα δεν επανέλθει, τότε πολύ σύντομα πολλές επιχειρήσεις και ιδιαίτερα εξαγωγικές θα βρεθούν σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, άλλες θα μεταναστεύουν και άλλες θα κλείσουν, με όλες τις αρνητικές συνέπειες για την οικονομία.
Διέξοδο στο εξωτερικό αναζητούν οι επιχειρήσεις
Διευκρίνισε πάντως ότι η S&B, η εταιρεία στην οποία είναι βασικός μέτοχος, δεν σκοπεύει να μετεγκαταστήσει την έδρα της, επιφυλασσόμενος να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες για τις μελλοντικές κινήσεις της εταιρείας, αφού ολοκληρωθεί η έξοδός της από το Χρηματιστήριο Αθηνών. Το Χρηματιστήριο έπαψε να μας καλύπτει από τη ώρα που δεν μπορεί να επιτελέσει τη βασική του λειτουργία, της άντλησης κεφαλαίων, είπε.
Εκτός από τα υψηλά επιτόκια και την ανεπαρκή χρηματοδότηση, ο κ. Κυριακόπουλος στάθηκε και στο υψηλό ενεργειακό κόστος, που πλήττει ιδιαίτερα τις ενεργοβόρες βιομηχανίες. «Μία χαλυβουργία θέλει να αγοράζει το ρεύμα στην τιμή που το αγοράζουν και οι ανταγωνιστές της» δήλωσε, υπογραμμίζοντας ότι τα έξτρα κόστη με τα οποία έχει «φορτωθεί» το ρεύμα, σε συνδυασμό με τα χρηματοδοτικό πρόβλημα έχουν καταστήσει μη ανταγωνιστική τη βαριά βιομηχανία.
Μελέτη 
Την απασιοδοξία των μεγάλων επιχειρήσεων δεν φαίνεται πάντως να συμμερίζονται οι μικρές και οι νέες επιχειρήσεις. «Οι Ελληνες αντέδρασαν στην αβεβαιότητα που έφερε η κρίση κάνοντας αυτό που ήξεραν να κάνουν καλύτερα: ιδρύοντας μικρές επιχειρήσεις» ήταν το συμπέρασμα της μελέτης του ΙΟΒΕ για την επιχειρηματικότητα.
Μάλιστα το Καλοκαίρι του 2011, το ποσοστό του πληθυσμού ηλικίας 18 - 64 που βρισκόταν σε αρχικά στάδια επιχειρηματικής δραστηριοποίησης ήταν 8%, επίδοση που κατατάσσει την Ελλάδα στη 4η θέση ανάμεσα στις δυτικές χώρες. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ίδιων των νέων επιχειρηματιών, η οικονομική δυσπραγία έχει αυξήσει τις δυσκολίες ίδρυσης μίας νέας επιχείρησης και η κρίση επιδεινώνει τις δυνατότητες ανάπτυξης μίας νέας επιχείρησης χρόνο με το χρόνο.
Παρ' όλα αυτά, η Ελλάδα καταγράφει το υψηλότερο ποσοστό καθιερωμένης επιχειρηματικότητας (ηλικία επιχείρησης άνω των 3,5 ετών) παγκοσμίως με ποσοστό 15,8%, ταυτόχρονα όμως διαθέτει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά, 3%, εγκατάλειψης της επιχειρηματικής δράσης. Οι επτά στους δέκα επιχειρηματίες να δηλώνουν ότι «εγκαταλείπουν» λόγω της έλλειψης κερδοφορίας, αλλά λιγότεροι από ένα στους δέκα αποδίδουν την εξέλιξη στην έλλειψη ρευστότητας.
Αλλο σημαντικό στοιχείο είναι οι ενδείξεις αναδιάρθρωσης της επιχειρηματικής δράσης εν μέσω της κρίσης, με την επιχειρηματικότητα ανάγκης να υποχωρεί, να μειώνονται οι επιχειρήσεις που απευθύνονται στον τελικό καταναλωτή και να αυξάνονται τα νέα εγχειρήματα που κατευθύνονται σε υπηρεσίες προς επιχειρήσεις, ενώ ένα στα τρία εγχειρήματα κατέγραψε κάποια καινοτομικότητα.