www.biopoiotita.gr

Τρίτη 13 Αυγούστου 2013

Θεσμοθετούνται οι κανόνες για τη διακίνηση αγροτικών προϊόντων


Τσατσάκης Γιάννης|  13/08/2013 - 09:26 πμ
Τους κανόνες ρύθμισης της αγοράς, που επιβάλλουν συγκεκριμένο τύπο επισήμανσης των τροφίμων ο οποίος αναφέρεται τόσο στον παραγωγό όσο και στο περιεχόμενο, στο είδος, στην ποιότητα και στη σύνθεση του προϊόντος ορίζει ο νόμος υπ’ αριθμό 4177, που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα της Κυβέρνησης.
Με την απόφαση αρ. 4177 ορίζονται οι κανόνες που επιβάλλουν συγκεκριμένο τύπο σήμανσης με παραγωγό και περιεχόμενο.Με την απόφαση αρ. 4177 ορίζονται οι κανόνες που επιβάλλουν συγκεκριμένο τύπο σήμανσης με παραγωγό και περιεχόμενο.
Σύμφωνα με την ΚΥΑ, ορίζονται κανόνες για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που διακινούνται, διατίθενται και παρέχονται στην ελληνική αγορά, από οικονομικούς φορείς που δραστηριοποιούνται στο στεγασμένο, υπαίθριο (πλανόδιο και στάσιμο) και από απόσταση εμπόριο.

Ειδικότερα ορίζονται τα εξής:
Άρθρο 6
Επισήμανση τροφίμων
1. Τα προσυσκευασμένα τρόφιμα που διατίθενται ως έχουν στον τελικό καταναλωτή επισημαίνονται σύμφωνα με το άρθρο 11 του Κώδικα Τροφίμων και Ποτών, όπως ισχύει, με την επιφύλαξη των απαιτήσεων επισήμανσης που προβλέπονται από ειδικές ενωσιακές ή εθνικές διατάξεις που ισχύουν για συγκεκριμένα τρόφιμα, όπως επίσης και τις γεωγραφικές ενδείξεις Προϊόντα Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ) και Προϊόντα Γεωγραφικής Ένδειξης (ΠΓΕ). Για τη διασφάλιση του περιεχομένου των προσυσκευασμένων τροφίμων από οποιαδήποτε παρέμβαση, οι συσκευασίες πρέπει να είναι ασφαλισμένες από τον παραγωγό−συσκευαστή, έτσι ώστε οποιαδήποτε παρέμβαση στο περιεχόμενο να καθίσταται φανερή από την καταστροφή του συστήματος ασφαλείας ή χαρακτηριστικών στοιχείων επισήμανσης του παραγωγού−συσκευαστή.
2. Για τρόφιμα που δεν είναι προσυσκευασμένα και προσφέρονται στον τόπο λιανικής πώλησης για άμεση πώληση στον καταναλωτή ή σε μονάδες ομαδικής εστίασης, ως ελάχιστες ενδείξεις επί της πινακίδας ορίζονται:
α) Η ονομασία πώλησης ή το είδος του τροφίμου.
β) Η ποιότητα και η ποικιλία του είδους αυτού, εφόσον προβλέπονται από άλλες διατάξεις.
γ) Η χώρα καταγωγής ή ο τόπος προέλευσης του τροφίμου.
δ) Η τιμή ανά μονάδα μέτρησης, όπως αυτή καθορίζεται με τις αποφάσεις του άρθρου 4.
3. Τα λοιπά προϊόντα, πλην τροφίμων που διατίθενται για τελική κατανάλωση, πρέπει να φέρουν τις ενδείξεις του προϊόντος, κατασκευαστή ή παρασκευαστή ή παραγωγού, εισαγωγέα, διανομέα, υπεύθυνου διάθεσης.

Άρθρο 7
Τήρηση πινακίδων
1. Σε όλα τα προϊόντα που διατίθενται για κατανάλωση είτε εντός του καταστήματος είτε από υπαίθριους πωλητές τοποθετούνται πινακίδες λιανικής πώλησης με τις κάθε φορά απαιτούμενες ενδείξεις.
2. Η πινακίδα με τις απαιτούμενες ενδείξεις τοποθετείται επί ή στο σημείο του πωλούμενου προϊόντος και πρέπει να είναι άμεσα αντιληπτή και απόλυτα εμφανής στον καταναλωτή. Όλες οι ενδείξεις αναγράφονται υποχρεωτικά στην ελληνική γλώσσα, με ευδιάκριτα και ευανάγνωστα στοιχεία και με τέτοιο τρόπο, ώστε να καθίστανται άμεσα ορατές και αντιληπτές από τον καταναλωτή. Ειδικά η τελική τιμή πώλησης πρέπει να είναι με έντονη γραφή (bold).
3. Η πινακίδα που φέρει τις απαιτούμενες πληροφορίες δεν πρέπει να καταστρέφεται για οποιονδήποτε λόγο ούτε να παραποιούνται, αλλοιώνονται ή αφαιρούνται οι αναγραφόμενες σε αυτήν ενδείξεις.
4. Τα διατιθέμενα προϊόντα, προσυσκευασμένα ή μη, πρέπει να εκτίθενται κατά τρόπο διακριτό, ώστε η διαφοροποίηση κάθε είδους να γίνεται άμεσα αντιληπτή από τον καταναλωτή, με βάση τις αναγραφόμενες ενδείξεις στην αντίστοιχη πινακίδα.
Άρθρο 13
Παραστατικά εμπορίας και διακίνησης
Κατά τη διακίνηση και εμπορία προϊόντων ή την αποτίμηση παρεχόμενης υπηρεσίας εκδίδονται όλα τα νόμιμα παραστατικά. Στα εκδιδόμενα τιμολόγια αναγράφονται με ευκρινή στοιχεία όσα προβλέπονται στις κείμενες διατάξεις. Επίσης, αναγράφονται η συνολική ποσότητα και αξία, η ποιότητα, όπου αυτό επιβάλλεται από τις κείμενες διατάξεις, η προέλευση και η επωνυμία του είδους, εφόσον υπάρχει. Η χώρα προέλευσης, αν δεν προβλέπεται από άλλες διατάξεις, απαιτείται μόνο για προϊόντα που προέρχονται από χώρες εκτός Ε.Ε..

Άρθρο 34
Χωροθέτηση λαϊκών αγορών
Για τις λαϊκές αγορές Αθήνας και Θεσσαλονίκης με ειδικά εμπεριστατωμένη αιτιολογημένη απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη κατόπιν μη δεσμευτικής πρότασης του οικείου Οργανισμού, όπου υφίσταται, και μετά από γνώμη του οικείου Δήμου και της οικείας Αστυνομικής Αρχής, η οποία αποφαίνεται μόνον σχετικά με την κυκλοφοριακή επίπτωση από τη λειτουργία συγκεκριμένης λαϊκής αγοράς, καθορίζονται ο ακριβής τόπος λειτουργίας των λαϊκών αγορών και η τυχόν αλλαγή και επέκτασή του.
Η πρόταση του Οργανισμού αποστέλλεται με επιμέλεια του οικείου Περιφερειάρχη στον Δήμο και στην Αστυνομική Αρχή, οι οποίοι οφείλουν να απαντήσουν εντός τριάντα (30) ημερών, άλλως ο Περιφερειάρχης εκδίδει την απόφαση χωρίς τη γνώμη τους. Για τις λαϊκές αγορές της υπόλοιπης χώρας ο ακριβής τόπος λειτουργίας των λαϊκών αγορών και η τυχόν αλλαγή και επέκτασή του καθορίζεται με απόφαση του οικείου Δημάρχου μετά από γνώμη της οικείας Αστυνομικής Αρχής.
Οι Δήμαρχοι υποχρεούνται να παρέχουν οπωσδήποτε και κατά προτεραιότητα στους παραγωγούς όλης της χώρας θέσεις στις λαϊκές αγορές ευθύνης τους.
Διαβάστε εδώ ολόκληρη τη σχετική Απόφαση για τη σήμανση των τροφίμων.pdf

«Πνιγμένοι» στα χρέη οι κτηνοτρόφοι


«Πνιγμένοι» στα χρέη οι κτηνοτρόφοι της Μαγνησίας βρίσκονται σε απόγνωση. Οι υποχρεώσεις τους «τρέχουν», ενώ τέσσερις κτηνοτρόφοι από τη Δημοτική Ενότητας Αισωνίας κινδυνεύουν να χάσουν για τα επόμενα δύο χρόνια την εξισωτική αποζημίωση, καθώς δεν έχουν πληρώσει στο Δήμο Βόλου τέλη βοσκής για περίπου πέντε χρόνια, λόγω οικονομικής στενότητας. Σε αυτήν την περίπτωση οι τέσσερις κτηνοτρόφοι δεν μπορούν να λάβουν τις απαιτούμενες βεβαιώσεις για να προχωρήσουν στις δηλώσεις ΟΣΔΕ.
Μάλιστα χθες το πρωί μέλη του Συλλόγου Αιγοπροβατοτρόφων επισκέφθηκαν το Δημαρχείο Βόλου προκειμένου να συζητήσουν το παραπάνω θέμα με το Δήμαρχο Βόλου, ωστόσο όπως αναφέρουν οι ίδιοι, ο Δήμαρχος δε δέχθηκε να τους δει.
Από την πλευρά του ο αντιδήμαρχος, κ. Χαράλαμπος Τσαμπάζης, αναφέρει ότι ακόμη και να γίνει ρύθμιση των χρεών  από το Δήμο, δεν υπάρχει δυνατότητα για τους κτηνοτρόφους να λάβουν τις επιδοτήσεις αφού απαιτείται εξόφληση των χρεών. Παράλληλα επισημαίνει ότι οι κτηνοτρόφοι είχαν ενημερωθεί ένα μήνα για το συγκεκριμένο θέμα. 
Σχετικά με το θέμα, η πρόεδρος του Συλλόγου Αιγοπροβατοτρόφων Δημοτικής Ενότητας Αισωνίας κ. Χαρούλα Διβάνη, αναφέρει ότι οι κτηνοτρόφοι έχουν χρονικά περιθώρια να καταθέσουν τις δηλώσεις ΟΣΔΕ μέχρι τις 20 Αυγούστου, διαφορετικά οι τέσσερις κτηνοτρόφοι θα χάσουν επιδοτήσεις δύο χρόνων που υπολογίζονται περίπου στις 20.000 ευρώ για τον καθένα. « Αν δεν υποβάλλουν τις δηλώσεις ΟΣΔΕ, μέσα στο χρονικό διάστημα που έχει τεθεί ως προθεσμία, θα χάσουν σημαντικό ποσό επιδοτήσεων, τη στιγμή που έχουν άμεση ανάγκη οικονομικής ενίσχυσης. Δεχόμαστε πόλεμο από την πολιτεία αλλά δεν μπορούμε να δεχτούμε ότι δεχόμαστε πόλεμο και από το Δήμο», τονίζει η ίδια.

πηγή: ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ

Λευτέρης Αντωνάκος: Μακάρι ο κόσμος να ξέρει τι τρώει


Δεν μας έχει βοηθήσει κανένας, ότι έχουμε κάνει, το έχουμε κάνει μόνοι μας λέει ο Πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Αγελαδοτρόφων Αργολίδας Λευτέρης Αντωνάκος, στην εκπομπή της Τασίας Κανελλοπούλου "Στο δια ταύτα".
Ο Συνεταιρισμός Αγελαδοτρόφων Αργολίδας που αποτελείται από τρεις μονάδες, με συνολικά πάνω από τετρακόσιες αγελάδες, είναι ένας από τους πιο σύγχρονους στην Ελλάδα και ο μοναδικός στην Νοτιανατολική Πελοπόννησο.
 
Παράγει το γνωστό σε όλους μας το "Γάλα του Μοριά" το οποίο πωλείται σε 500 σημεία στους 4 νομούς της Πελοποννήσου και ανέρχεται σε 2.000 τόνους περίπου το χρόνο.
 
"Ο κόσμος έχει αγκαλιάσει, του αρέσει το προϊόν μας, γιατί είναι κάτι αγνό, " λέει ο κ. Αντωνάκος και συνεχίζει λέγοντας πως ακόμα και οι ζωοτροφές φτιάχνονται από τους ίδιους τους παραγωγούς, οπότε από την αρχή μέχρι και την διανομή του γάλακτος στα σημεία πώλησης, γίνεται από το συνεταιρισμό.
 
Ο Συνεταιρισμός όπως μας λέει ο κ. Αντωνάκος, συνεργάζεται εδώ στη Λακωνία με μια μονάδα προς το παρόν στην τεχνογνωσία, και στη συνέχεια θα πάρει και το γάλα της. Μάλιστα στα σχέδια του Συνεταιρισμού, είναι να μπουν και άλλοι αγελαδοτρόφοι από την Πελοπόννησο με τις προδιαγραφές που θέλει ο Συνεταιρισμός και να μεγαλώσει η παραγωγή.
 
Σε άλλο σημείο της συζήτησης, ο κ. Αντωνάκος επιβεβαιώνει την πληροφορία που θέλει το 90% το βόειου κρέατος να εισάγεται στην Ελλάδα.
 
Μάλιστα, οι εισαγωγείς έχουν κάνει τέτοιες συμφωνίες με τις εταιρείες του εξωτερικού αλλά και τα Ελληνικά καταστήματα, όπου δεν μπορούν να αγοράσουν Ελληνικό κρέας. Έτσι όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Αντωνάκος, πριν από 2 - 3 χρόνια που είχε μια μεγάλη παρτίδα με ντόπια Ελληνικά μοσχάρια, δεν κατάφερε να τα πουλήσουν στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα να τα δώσει στην Τουρκία.
 
"Μακάρι ο κόσμος να ξέρει τι τρώει" λέει ο κ. Αντωνάκος και το τεκμηριώνει λέγοντας πως σχεδόν σε όλα τα κρεοπωλεία δεν αναγράφεται πως το μοσχάρι που πουλούν δεν είναι Ελληνικό, και δεν είναι Ελληνικό γιατί το 90% του βόειου κρέατος στα κρεοπωλεία της Ελλάδας, είναι εισαγόμενο. Μάλιστα παρατηρείται το φαινόμενο να βαφτίζονται τα εισαγόμενα μοσχάρια, Ελληνικά.

Περισσότερο μέλι από λιγότερους παραγωγούς


Περισσότερο μέλι από λιγότερους παραγωγούς



΄

Το 38% επί του συνόλου των απασχολούμενων μελισσοκόμων επέλεξε την «έξοδο» από το επάγγελμα, μέσα σε μια περίοδο δεκαπέντε ετών, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, που επεξεργάστηκε το paseges.gr. Στον αντίποδα, η συνολικά παραχθείσα ποσότητα φαίνεται να αυξάνεται το ίδιο διάστημα.
Περίοδος ανακατατάξεων για την ελληνική μελισσοκομία ήταν η περίοδος από το 1995 έως το 2009, οπότε υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία στο ΥΠΑΑΤ, καθώς από τους 25.000 παραγωγούς, το 2009 απέμειναν μόλις 15.000. Το συνολικό ποσοστό μείωσης προσεγγίζει το 40%.

Αντίθετη πορεία ακολούθησε παρόλα αυτά η παραγωγή μελιού, αφού από το 1995 έως το 2009, σημείωσε σημαντική αύξηση, ξεπερνώντας τους 21 χιλιάδες τόνους, από τους 17.800 περίπου. Όσον αφορά στις κυψέλες, δεν παρουσιάστηκε ιδιαίτερη μεταβολή.


Οι τιμές

Περίπου 2 ευρώ προς τα πάνω ανήλθαν οι τιμές για το παραγόμενο μέλι το ίδιο διάστημα. Είναι ενδεικτικό πως το 1995 οι τιμές παραγωγού με βάση τα στοιχεία του ΥΠΑΑΤ ήταν 4,3 ευρώ το κιλό, ενώ το 2009 έφτασαν τα 6,44 ευρώ/κιλό, παρά το γεγονός ότι το κινέζικο μέλι έκανε όλο και πιο έντονη την παρουσία του στις χώρες της ΕΕ.


Για τα επόμενα χρόνια, από το 2009 κι έπειτα δεν υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία στο ΥΠΑΑΤ και μένει ν’ αποτυπωθεί στους… αριθμούς το ενδιαφέρον αρκετού κόσμου ν’ ασχοληθεί με τη μελισσοκομία, ελέω κρίσης.


Για πιο αναλυτικά στοιχεία δείτε εδώ




Αλέξανδρος Μπίκας


Δευτέρα 12 Αυγούστου 2013

Η κατανάλωση οσπρίων προστατεύει την καρδιά


Agronews|  06/08/2013 - 02:19 μμ
Η κατανάλωση περισσότερων όσπριων όπως φασόλια, ρεβίθια και φακές, στο πλαίσιο μιας διατροφής χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη, φαίνεται ότι βελτιώνει τα επίπεδα του σακχάρου και μειώνει τον καρδιαγγειακό κίνδυνο σε ασθενείς με διαβήτη τύπου 2, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Archives of International Medicine.
Να σημειώσουμε ότι η διατροφή χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη περιλαμβάνει τρόφιμα που δεν οδηγούν σε απότομη αύξηση του σακχάρου στο αίμα και συνιστάται στο πλαίσιο της ρύθμισης του διαβήτη τύπου 2. Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Τορόντο διεξήγαγαν μια τυχαιοποιημένη έρευνα σε 121 ασθενείς με διαβήτη τύπου 2 για να διαπιστώσουν την επίδραση των οσπρίων στα επίπεδα της γλυκόζης, των λιπιδίων και της πίεσης.
Το συμπέρασμα της έρευνάς τους είναι ότι η κατανάλωση περίπου 190 γρ. οσπρίων ημερησίως (ένα φλιτζάνι) συνεισφέρει στον έλεγχο του σακχάρου, αλλά και στη μείωση του καρδιαγγειακού κινδύνου των διαβητικών ασθενών.
Πηγή: vita.gr

Σαλάμι… δια ελιάς και αέρος από φοιτητές του ΤΕΙ Θεσσαλίας


Ταγκαλάκη Έλενα|  06/08/2013 - 02:10 μμ
Μια διεθνή πρωτοτυπία πέτυχαν οι… ευφάνταστοι φοιτητές του Τμήματος Τεχνολογίας Τροφίμων του ΤΕΙ Θεσσαλίας οι οποίοι σε συνεργασία με τους ερευνητές του Εργαστηρίου Μηχανικής Τροφίμων του Τμήματος Μηχανικής Βιοσυστημάτων.
Οι φοιτητές, εξασφάλισαν μάλιστα το τρίτο βραβείο στον διαγωνισμό Ecotrophelia του ΣΕΒΤ, για τον οποίο έγραψε στο προηγούμενο φύλλο η Agrenda. Το βραβευμένο προϊόν, με την επωνυμία «διά ελιάς και αέρος» παράχθηκε χωρίς κανένα χημικό συντηρητικό ή άλλο χημικό πρόσθετο και εμπλουτίστηκε με αντιοξειδωτικές, αντιμικροβιακές, βιοδραστικές πολυφαινόλες ελιάς, απομονωμένες από τα φυτικά νερά του ελαιοτριβείου, οι οποίες βελτιώνουν τη ποιότητα, τη συντηρησιμότητα και τη θρεπτική αξία του προϊόντος και παράλληλα λειτουργούν ευεργετικά για την ανθρώπινη υγεία.

Η ομάδα των φοιτητών που ανέπτυξε το καινοτόμο προϊόν αποτελούνταν από τους Μάριο Κανδυλάκη, Ευθύμιο Τσιμτσιράκη και Σέργιο Τουχικιάν, με επιβλέποντα καθηγητή τον δόκτορα Ιωάννη Γιαβάση, μικροβιολόγο-βιοτεχνολόγο, ειδικό στις βιομηχανικές ζυμώσεις και τα ζυμούμενα προϊόντα.

Το προϊόν αναπτύχθηκε σε στενή συνεργασία με τον επίκουρο καθηγητή του Τμήματος Μηχανικής Βιοσυστημάτων Δρα. Κωνσταντίνο Πετρωτό και την ερευνητική ομάδα του Εργαστηρίου Μηχανικής Τροφίμων και Βιοσυστημάτων, η οποία έχει αναπτύξει την τεχνογνωσία παραγωγής πολυφαινολών από τα φυτικά νερά του ελαιοτριβείου.

Η πρωτοπόρα έρευνα, με την προσθήκη των φυσικών πολυφαινολών ελιάς σε υγρή μορφή ή σε μορφή ενθυλακωμένης σκόνης οδήγησε σε παραγωγή ενός καινοτόμου, υψηλής ποιότητας, φυσικού προϊόντος χωρίς τα συντηρητικά νιτρώδη που ενέχουν κίνδυνο πρόκλησης καρκίνου και με μεγάλα συγκριτικά πλεονεκτήματα στη διατήρηση του χρώματος και την αποφυγή τάγγισης.

Η αρμονική συνεργασία των δύο ερευνητικών ομάδων του ΤΕΙ Λάρισας, καθώς και δύο πρωτοπόρων τοπικών επιχειρήσεων (με έδρα την Καρδίτσα η μία και τη Λάρισα η άλλη) οδήγησε σε μία καινοτομία με διεθνή εμβέλεια που σύντομα θα αποδώσει, όπως εκτιμάται, προστιθέμενη αξία σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και στην τοπική κοινωνία. Σημαντική ήταν, επίσης, η συμβολή του Λαρισαίου γραφίστα Σωτηρίου Γεροκώστα στην καλλιτεχνική διαμόρφωση της μακέτας του προϊόντος, που απέσπασε εξαιρετικά σχόλια για την πρωτοτυπία και το μήνυμά της που αντικατοπτρίζει την Ελλάδα και τις μεσογειακές αξίες.

Το προϊόν αποτελεί ταυτόχρονα μία οικολογική καινοτομία, αφού συμβάλλει στην αξιοποίηση των φυτικών νερών του ελαιοτριβείου και την αποφυγή μετατροπής τους σε ένα ρυπογόνο απόβλητο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το ΤΕΙ Θεσσαλίας ήταν το μοναδικό ΤΕΙ της χώρας που είχε συμμετοχές στην τελική φάση του διαγωνισμού.

Πηγή: ΑΠΕ

Ερευνάται η αξιοποίηση αγροτικής γης στη Χίο


Ταγκαλάκη Έλενα|  17/07/2013 - 05:53 μμ
Με εκπροσώπους της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής Θεσσαλονίκης κ.κ. Ε. Βέργο Διευθυντή Δια βίου Μάθησης και Αθ. Γκέρτση Καθηγητή, και το Διευθυντή του Ιδρύματος «ΜΑΡΙΑ ΤΣΑΚΟΣ» κ. Στ. Μιχαηλίδη, συναντήθηκαν ο Αντιπεριφερειάρχης Χίου κ. Κ. Γανιάρης και ο ΠροΊστάμενος της Δ/νσης Αγρ. Οικονομίας της Π.Ε. Χίου κ. Μ. Γκολέμης.
Σκοπός της συνάντησης ήταν η διερεύνηση της δυνατότητας ανάπτυξης συνεργασίας για την αξιοποίηση υδροδοτούμενης γεωργικής έκτασης 36 στρεμμάτων, ιδιοκτησίας της Περιφερειακής Ενότητας Χίου στην περιοχή του Κάμπου Χίου, Εκθεσιακό Κέντρο «Γ. Καλουτάς».
Μέσα από την αξιοποίηση της τεχνογνωσίας που κατέχει στο χώρο η Αμερικανική Γεωργική Σχολή, διερευνάται το ενδεχόμενο ο χώρος να χρησιμοποιηθεί για προώθηση καλών πρακτικών στο χώρο της γεωργίας, εκπαίδευση αγροτών, προώθηση τοπικών προϊόντων, και γενικότερα υποστήριξη της αγροτικής οικονομίας του νησιού της Χίου.
Ακολούθησε επιτόπια επίσκεψη στην περιοχή προκειμένου να καταρτιστούν συγκεκριμένες προτάσεις.
Την πρωτοβουλία αυτή της Περιφερειακής Ενότητας Χίου, υποστηρίζει έμπρακτα και το Ίδρυμα «ΜΑΡΙΑ ΤΣΑΚΟΣ».

Με το Ε9 ψάχνει η εφορία αδήλωτα στρέμματα


Μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου το υπουργείο Οικονομικών θα ζητήσει εκ νέου από τους ιδιοκτήτες ακινήτων και γαιών την υποβολή των εντύπων Ε9, όπως αποκαλύπτει αναλυτικό ρεπορτάζ της εφημερίδας Agrenda που κυκλοφορεί το Σάββατο 10 Αυγούστου. Σύμφωνα με τα στοιχεία, σε αυτά θα προστεθούν πολλά νέα πεδία προς συμπλήρωση. Στόχος είναι να συγκεντρώσει όσο το δυνατόν περισσότερα στοιχεία για αγροικίες, εξοχικά, αγροκτήματα, αποθήκες και άλλα κτίρια που υπάρχουν μέσα στα χωράφια και να καταγράψει τις αδήλωτες εκτάσεις που υπολογίζονται σε 15 εκατ. στρέμματα.
Όλες οι ιδιοκτησίες, από το 2014, θα φορολογηθούν με τον ενιαίο φόρο ακινήτων. 

5η Μεγάρων Γη

Εκδήλωση τοπικών γεωργικών προϊόντων. Θα πραγματοποιηθεί στα Πευκάκια (Μέγαρα Αττικής), από 5 έως και 8 Σεπτεμβρίου 2013. Διοργάνωση: Δημοτική Κοινωφελής Επιχείρηση Δήμου Μεγαρέων.

http://www.agrotypos.gr/index.asp?mod=articles&ID=81177

Μειώθηκαν τον Ιούλιο οι τιμές των τροφίμων, σύμφωνα με τα στοιχεία του FAO


Σε ποσοστό -2% μειώθηκαν παγκοσμίως οι τιμές των τροφίμων τον Ιούλιο, σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα και σε ποσοστό -3,3% σε σχέση με τον Ιούλιο του 2012, σύμφωνα με τον Οργανισμός Τροφίμων και Γεωργίας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών (FAO). Η μείωση οφείλεται κυρίως λόγω της μείωσης των τιμών στο πετρέλαιο, τα δημητριακά, τη σόγια και το φοινικέλαιο. Ο Οργανισμός Τροφίμων και Γεωργίας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, ο οποίος μετρά τις μηνιαίες μεταβολές στις τιμές των σιτηρών, ελαιούχων σπόρων, γαλακτοκομικών, κρέατος και ζάχαρης, αναφερει πως ο δείκτης τιμών υποχώρησε τον Ιούλιο για τρίτο συνεχόμενο μήνα, φθάνοντας στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Ιούνιο του 2012.
Αναλυτικότερα ο FAO αναφέρει τα εξής:
Ο Δείκτης Τιμών Δημητριακών του FAO ήταν τον Ιούλιο του 2013 μειωμένος κατά -3,7% σε σχέση με τον περασμένο Ιούνιο και σχεδόν 13% κάτω σε σχέση με τον Ιούλιο του περασμένου έτους. Η απότομη υποχώρηση αντανακλά ως επί το πλείστον την πτώση στις τιμές του καλαμποκιού, καθώς οι ευνοϊκές καιρικές συνθήκες αναπτέρωσαν τις ελπίδες για σημαντική αύξηση της παραγωγής σε διάφορους βασικές χώρες παραγωγής καλαμποκιού. Οι τιμές του σιταριού μειώθηκαν επίσης, αλλά ο ισχυρός ρυθμός των εξαγωγών περιόρισε την πτώση. Οι μεταβολές των τιμών του ρυζιού ποικίλλουν ανάλογα με τη χώρα, μείωση στις τιμές της Ταϊλάνδης σε αντίθεση με υψηλότερες τιμές στο Βιετνάμ.
Ο Δείκτης Τιμών για τα έλαια/λίπη του FAO ήταν τον Ιούλιο του 2013 μειωμένος κατά -3,3% σε σχέση με τον περασμένο Ιούνιο και στο χαμηλότερο επίπεδο σε διάστημα 3 ετών. Η πτώση του δείκτη αντανακλά κυρίως τη χαλάρωση στις τιμές της σόγιας και του φοινικέλαιου. Οι τιμές του σογιέλαιου έχουν πέσει ως απάντηση στην άφθονη διαθέσιμη ποσότητα για εξαγωγή, κυρίως στην Αργεντινή, σε συνδυασμό με την ασθενή ζήτηση (συμπεριλαμβανομένων εκείνων του κλάδου βιοντίζελ), καθώς και τις καλές προοπτικές καλλιέργειας σόγιας στις ΗΠΑ. Οι μειωμένες τιμές στο φοινικέλαιο, κυρίως προέκυψαν από τη συνένωση της άφθονης παραγωγής και της χαμηλότερης από την αναμενόμενη ζήτηση για εισαγωγές, κυρίως από την Κίνα. Οι τιμές για την ελαιοκράμβη και τον ηλίανθο μειώθηκαν επίσης, αντικατοπτρίζοντας τη βελτίωση των προοπτικών στις καλλιεργητικές προοπτικές του 2013/14.
Ο Δείκτης Τιμών για τα γαλακτοκομικά του FAO τον Ιούλιο του 2013 σημείωσε πτώση σε ποσοστό -1,1%. Ενώ οι τιμές μειώθηκαν συνολικά, η μείωση ήταν σε μικρότερο ποσοστό σε σχέση με τους δύο προηγούμενους μήνες, ως αποτέλεσμα της επιδείνωσης των διαθεσίμων στην Ωκεανία και της στασιμότητας στην παραγωγή γάλακτος μεταξύ άλλων εξαγωγέων, κυρίως στην Ευρώπη, τη Νότια Αμερική και τις ΗΠΑ. Οι τιμές γάλακτος σε σκόνη στηρίχτηκαν στις περιορισμένες προμήθειες, αλλά η αύξηση αντισταθμίστηκε από την πτώση στις τιμές του τυριού λόγω της μειωμένης ζήτησης για εισαγωγές.
Ο Δείκτης Τιμών για το κρέας του FAO ήταν αμετάβλητος από το αναθεωρημένο επίπεδο τον Ιούνιο. Οι τιμές για τα πουλερικά και το χοιρινό κρέας ήταν χαμηλότερες, ενώ εκείνες των βοοειδών και προβάτων αυξήθηκαν. Συνολικά, υπάρχουν ενδείξεις ότι οι διεθνείς τιμές για το κρέας αποδυναμώνονται εξαιτίας της μειωμένης ζήτησης των εισαγωγών - κυρίως από χώρες της Ασίας - αντικατοπτρίζοντας την αύξηση της παραγωγής και, σε ορισμένες περιπτώσεις, τη συσσώρευση των εγχωρίως παραγόμενων αποθεμάτων κρέατος.
Ο Δείκτης Τιμών για τη ζάχαρη του FAO τον Ιούλιο του 2013 σημείωσε πτώση σε ποσοσό -1,5% σε σχέση με τον περασμένο Ιούνιο. Οι τιμές της ζάχαρης μειώθηκαν για 4ο συνεχή μήνα τον Ιούλιο, λόγω της αναμενόμενης μεγάλης πλεονάζουσας παραγωγής σε μεγάλες περιοχές παραγωγής, κυρίως στη Βραζιλία, το μεγαλύτερο παραγωγό και εξαγωγέα ζάχαρης στον κόσμο. Η μείωση των τιμών αιθανόλης στη Βραζιλία παρέχει επίσης ένα κίνητρο για να μετατρέψουν οι παραγωγοί περισσότερα ζαχαροκάλαμα σε ζάχαρη αντί για αιθανόλη, γεγονός που συνετέλεσε περαιτέρω στην καθοδική πίεση των διεθνών τιμών ζάχαρης.

1η έκθεση γαλακτοκομίας – τυροκομίας Dairy Expo 2013


Η έκθεση Dairy Expo 2013 έρχεται να προσφέρει νέες ιδέες και ευέλικτες λύσεις στον δυναμικό κλάδο του γάλακτος και τον προϊόντων του. Θα πραγματοποιηθεί στις 2, 3 και 4 Νοεμβρίου στα Σπάτα Αττικής.
Η εταιρεία διοργάνωσης επαγγελματικών εκθέσεων και έκδοσης κλαδικών περιοδικών o.mind Creatives, ανακοινώνει την 1η διοργάνωση της κλαδικής έκθεσης γαλακτοκομίας και τυροκομίας με τίτλο: “Dairy Expo 2013”. Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί στις 2, 3 & 4 Νοεμβρίου του 2013 στο σύγχρονο εκθεσιακό κέντρο Metropolitan Expo, που βρίσκεται στο διεθνές αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», στα Σπάτα Αττικής.

Ο δυναμικός κλάδος του γάλακτος και των προϊόντων του, αποκτά πλέον ένα νέο σημείο συνάντησης για τους επαγγελματίες της ελληνικής αγοράς και όχι μόνο. Η “Dairy Expo 2013” έρχεται να προσφέρει νέες ιδέες και ευέλικτες λύσεις φέρνοντας σε επαφή την τεχνολογία με τη βιομηχανία, τους πελάτες με τους προμηθευτές, τους παραγωγούς με τους εμπόρους και τους επιστήμονες με τους παράγοντες.

Σκοπός της διοργάνωσης είναι να συμβάλει στην πρόοδο και ανάπτυξη του κλάδου και στην ισχυροποίηση της θέσης των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον τομέα αυτό της ελληνικής οικονομίας. Παρότι πολλές επιχειρήσεις και χιλιάδες επαγγελματίες απασχολούνται στον χώρο αυτό, μέχρι σήμερα δεν υπήρχε μία εξειδικευμένη και οργανωμένη προσπάθεια προβολής, αντάξια της σημασίας και του μεγέθους του κλάδου. Έτσι δημιουργήσαμε ένα εκθεσιακό γεγονός υψηλού επιπέδου, με στόχο τον επαγγελματία, σε ένα εκθεσιακό κέντρο ευρωπαϊκών προδιαγραφών που θα προσελκύσει το ενδιαφέρον Ελλήνων και ξένων επισκεπτών, παρουσιάζοντας τεχνολογίες, εξοπλισμούς, συσκευασίες αλλά και παραγωγούς.

Η διοργανώτρια εταιρεία o.mind Creatives καλεί όλους τους επαγγελματίες που ασχολούνται στον κλάδο της γαλακτοβιομηχανίας και τυροκομίας, να δηλώσουν συμμετοχή στην έκθεση “Dairy Expo 2013” και να ενισχύσουν ένα νέο εκθεσιακό γεγονός που θα προσδώσει δυναμική και διεθνείς διαστάσεις στους παραπάνω τομείς.

Η έκθεση “Dairy Expo 2013” θα πραγματοποιηθεί παράλληλα με την ήδη επιτυχημένη διοργάνωση, τη 2η “Meat Days 2013”, την έκθεση για το κρέας και τα προϊόντα του, στις ίδιες ημερομηνίες και στον ίδιο εκθεσιακό χώρο. Το νέο αυτό εκθεσιακό γεγονός για τη γαλακτοκομία και τυροκομία, σε συνδυασμό με την έκθεση για το κρέας, αναμένεται να συγκεντρώσει το ενδιαφέρον περισσότερων από 15.000 επαγγελματιών επισκεπτών.

Σας περιμένουμε όλους στις 2, 3 & 4 Νοεμβρίου στο Metropolitan Expo.

Διοργάνωση o.mind Creatives 210 9010040 – www.dairyexpo.gr

Το ελληνικό γιαούρτι έχει μεγάλες προοπτικές στην ξένη αγορά


Το ελληνικό γιαούρτι μπορεί να εξελιχθεί στη... ναυαρχίδα της κτηνοτροφίας μας και να δώσει διέξοδο σε χιλιάδες Έλληνες κτηνοτρόφους, ώστε να ενισχύσουν την παραγωγή τους και να εξασφαλίσουν εισόδημα επενδύοντας στο γιαούρτι.
Οι προοπτικές για το ελληνικό γιαούρτι είναι μεγάλες. Η ξένηαγορά εμπιστεύεται το greek yoghurt που παράγεται από ελληνικές βιομηχανίες. Το συγκεκριμένο προϊόν ήδη είναι ψηλά στην προτίμηση των Αμερικανών, των Καναδών, όπως και των Βρετανών καταναλωτών, ενώ τώρα το γνωρίζει και η αγορά της Κίνας.

Ωστόσο η ελληνική παραγωγή γάλακτος υστερεί σε ποσότητα. Ομως οι καταναλωτές θέλουν γιαούρτι παρασκευασμένο από ελληνικό γάλα και όχι από συμπυκνωμένο γάλα εισαγωγής.

Με τη ζήτηση που υπάρχει για το ελληνικό γιαούρτι ανοίγει εκ νέου ο τομέας «κτηνοτροφία» για τη χώρα μας, αναφέρει στις «Επαγγελματικές Ευκαιρίες» ο κ. Ανδρέας Γεωργούδης, καθηγητής της γενετικής βελτίωσης των αγροτικών ζώων στη Γεωπονική Σχολή του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου.

Και σημειώνει: Είναι καιρός να αποφασίσουν οι βιομηχανίες να χρησιμοποιήσουν το γάλα για γιαούρτι. Στο εξωτερικό αγοράζουν πλέον ελληνικό γιαούρτι μόνο αν παρασκευάζεται από ελληνικό γάλα. Συνεπώς πρέπει να μεγαλώσει η παραγωγή μας και για να γίνει αυτό θα πρέπει να προσεγγίσουμε στρατηγικά τον τομέα της κτηνοτροφίας και δη της αγελαδοτροφίας.

Ομως και εδώ υπάρχει πρόβλημα. Η ελληνική αγελαδοτροφία, εκτός από το υψηλό κόστος παραγωγής, έχει και το πρόβλημα της έλλειψης ρευστότητας, ώστε να μπορέσει να αναπτυχθεί ο κλάδος και να παράγουμε περισσότερο γάλα. Και υπογραμμίζει με έμφαση πως ενώ στα μέσα της δεκαετίας του '90 ο πληθυσμός των αγελάδων αριθμούσε 250.000 ζώα, σήμερα έχει πέσει κάτω από τα 100.000 ζώα.

Και το γιαούρτι μπορεί να γίνει η ναυαρχίδα της ελληνικής κτηνοτροφίας, όπως είναι και η φέτα, μας λέει ο κ. Λευτέρης Γίτσας, πρόεδρος της Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Κρέατος.

Οπως υπογραμμίζει: Το γιαούρτι μπορεί να «σώσει» την ελληνική αγελαδοτροφία και να απαλείψει τις στρεβλώσεις της αγοράς, ενώ ανοίγει νέους ορίζοντες στους κτηνοτρόφους. Και αυτό επειδή στο γιαούρτι δεν υπάρχει η δέσμευση των 5 ημερών που ισχύει για το φρέσκο γάλα στο ράφι του σούπερ μάρκετ.

Κτηνοτρόφος επιδοτήθηκε με 130.000 ευρώ Βιολογική μονάδα παραγωγής στο Ρέθυμνο

Ορίζοντες άνοιξε το γιαούρτι σε έναν νέο κτηνοτρόφο, τον κ. Μανώλη Πατεράκη, που έχει δημιουργήσει σύγχρονη καθετοποιημένη μονάδα παραγωγής στο Αμάρι Ρεθύμνου, με γάλα που προέρχεται από 700 αιγοπρόβατα βιολογικής εκτροφής.

Ο ίδιος, μιλώντας στις «Επαγγελματικές Ευκαιρίες», λέει χαρακτηριστικά για το εγχείρημά του: «Είναι μια δύσκολη προσπάθεια, σε δύσκολους καιρούς». Ο κ. Πατεράκης παρασκευάζει το γιαούρτι «Μπαχρής» από το γάλα των δικών του ζώων, καθώς από το 2005 ασχολείται με τη βιολογική κτηνοτροφία και μαζί με τον αδελφό του έχουν 700 ζώα βιολογικής εκτροφής, τα οποία εκτρέφουν σε 1.500 στρέμματα ιδιόκτητου βοσκότοπου και τα σταβλίζουν σε σύγχρονη κτηνοτροφική μονάδα μέσα σε άριστες συνθήκες υγιεινής. Τότε πήρε και την απόφαση να ασχοληθεί με την παραγωγή γιαουρτιών. Οπως λέει χαρακτηριστικά, «πάλεψε με τη γραφειοκρατία» και κατάφερε να εντάξει την επένδυσή του στα Ολοκληρωμένα Προγράμματα Αγροτικού Χώρου (ΟΠΑΑΧ) και επιδοτήθηκε στο 60% του προϋπολογισμού του έργου (περίπου με 130.000 ευρώ). Η μονάδα είναι στεγασμένη σε χώρο 150 τ.μ. και πιστοποιημένη κατά ISO22000.

Σήμερα το βιολογικό γιαούρτι «Μπαχρής», πιστοποιημένο από την Bio Hellas, βρίσκεται σε όλα τα σούπερ μάρκετ της Κρήτης και σε ορισμένες μεγάλες αλυσίδες της Αθήνας. Ενώ υπάρχουν προτάσεις και από το εξωτερικό να εξάγει το προϊόν.

Ο ίδιος παραδέχεται πως το όλο εγχείρημα είναι δύσκολο, αφού «είναι πιο εύκολο να αγοράζεις το γάλα, αντί να το παράγεις μόνος σου από ζώα βιολογικής εκτροφής».

Καθημερινά το γάλα παραλαμβάνεται και γίνεται γιαούρτι το οποίο διανέμεται. Μόνο σε περιόδους νηστείας, όπως είναι πριν από τα Χριστούγεννα, το Πάσχα και τον Δεκαπενταύγουστο, ο κ. Πατεράκης δεν παράγει γιαούρτι. Είναι οι περίοδοι που χρησιμοποιεί το γάλα για την παρασκευή βιολογικού λευκού τυριού (δηλαδή φέτα) και για το γνωστό κρητικό τυροζούλι.

Ομως εκείνο που κάνει τη διαφορά είναι ότι το γάλα που παράγεται από τα ζώα του είναι εξαιρετικής ποιότητας. Ο ίδιος μαζί με τον αδελφό του εκτρέφουν βιολογικά 700 ζώα, από τα οποία καθημερινά παίρνουν το γάλα και παράγουν το βιολογικό γιαούρτι που διανέμουν στα σημεία λιανικής πώλησης.

«Κάθε μέρα ελέγχουμε τα ζώα μας. Χρειάζεται να ζουν σε άριστες συνθήκες υγιεινής. Δεν κάνουμε μόνο ενσταβλισμένη κτηνοτροφία, γιατί αυτό είναι εντελώς ασύμφορο στην Κρήτη, λόγω των εδαφικών συνθηκών αλλά και του κόστους μεταφοράς των ζωοτροφών.

Τα ζώα βόσκουν στους δικούς μας βοσκότοπους και σταβλίζονται σε σύγχρονους στάβλους που διαθέτουν όλα τα σύγχρονα μέσα», σημειώνει.

«Ωθηση» από τις αγορές του εξωτερικού

Αμερικανοί και Αγγλοι λάτρεψαν το ελληνικό γιαούρτι. Μάλιστα στις ΗΠΑ το ελληνικό γιαούρτι θα μπει στα κυλικεία των σχολείων ως μέσο για την καταπολέμηση της παχυσαρκίας των παιδιών, ενώ στη Βρετανία μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ εξετάζουν το ενδεχόμενο να κυκλοφορήσουν στην αγορά ελληνικού τύπου γιαούρτι, παραγόμενο από ελληνικές επιχειρήσεις ως προϊόν ιδιωτικής ετικέτας.

Στη Μεγάλη Βρετανία η κατανάλωση για το ελληνικού τύπου γιαούρτι αυξήθηκε πέρυσι σημαντικά (αντιπροσωπεύει το 11,33% του όγκου πωλήσεων και το 13,14% σε αξία πωλήσεων).

Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι το ελληνικό γιαούρτι δεν είναι κατοχυρωμένο προϊόν ΠΟΠ (Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης) ή ΠΓΕ (Προστατευόμενη Γεωγραφική Ενδειξη). Ομως στη Βρετανία υπάρχει σαφής διάκριση στην ονομασία μεταξύ του ελληνικού γιαουρτιού (Greek yoghurt) και του ελληνικού τύπου (Greek style yoghurt) από τα τέλη της δεκαετίας του 1980, ύστερα από δικαστικούς αγώνες των ελληνικών εταιρειών και βασίστηκε στη νομοθεσία (εθνική και ευρωπαϊκή) περί προστασίας του καταναλωτή.

Μάλιστα πρόσφατα η Ελλάδα κέρδισε μια σημαντική νίκη, καθώς το Ανώτατο Δικαστήριο της Μεγάλης Βρετανίας έκρινε ότι τον όρο «ελληνικό γιαούρτι» δεν μπορεί να φέρει προϊόν που δεν παράγεται στην Ελλάδα.

Η απόφαση εκδόθηκε ύστερα από προσφυγή ελληνικής εταιρείας, καθώς η CHOBANI (εταιρεία Τούρκου επιχειρηματία) παρήγαγε γιαούρτι στις ΗΠΑ και το διέθετε στην παγκόσμια αγορά ως αυθεντικό ελληνικό γιαούρτι (Greek authentic yoghurt).

Προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούν οι εγκαταστάσεις

Οι βασικές απαιτήσεις των εγκαταστάσεων παρασκευής τυριού και γιαουρτιού είναι οι εξής:

  -  Να είναι καθαρές, τακτοποιημένες, χωρίς απορρίμματα και να συντηρούνται ώστε να διατηρούνται σε καλή κατάσταση.
  -  Να είναι σχεδιασμένες και κατασκευασμένες ώστε να επιτρέπουν την εφαρμογή κανόνων ορθής υγιεινής.
  -  Να έχουν επαρκή εφοδιασμό σε ζεστό και κρύο πόσιμο νερό.
 -   Να έχουν κατάλληλες σίτες σε πόρτες και παράθυρα, ώστε να μην επιτρέπεται η είσοδος εντόμων, τρωκτικών, πτηνών κ.λπ.
 -   Να έχουν επαρκή φυσικό και τεχνητό φωτισμό.
 -   Να έχουν επαρκείς εγκαταστάσεις για το πλύσιμο των συσκευών και των επιφανειών που έρχονται σε επαφή με τα τρόφιμα.
 -   Να έχουν κατάλληλη αποχέτευση των λυμάτων.
 -   Οι επιφάνειες που έρχονται σε επαφή με τα τυριά-γιαούρτια είναι απαραίτητο να είναι κατασκευασμένες από υλικά που δεν επιτρέπουν την ανάπτυξη παθογόνων μικροοργανισμών. Τέτοια υλικά είναι το μάρμαρο, οι ανοξείδωτες κατασκευές ή πλαστικά κατάλληλα για τρόφιμα. Ομως πολλά από αυτά τα υλικά δεν επιτρέπουν το στράγγισμα και επομένως παραμένει υγρασία μεταξύ της επιφάνειας και του προϊόντος, η οποία διευκολύνει την ανάπτυξη επικίνδυνων μικροοργανισμών.
  -  Προϋπόθεση είναι ότι όλες οι επιφάνειες που έρχονται σε επαφή με το γιαούρτι-τυρί θα πρέπει να καθαρίζονται σχολαστικά και να απολυμαίνονται.
 -   Υλικά και αντικείμενα που έρχονται σε επαφή με το γιαούρτι πρέπει να πληρούν τους όρους καταλληλότητας για τρόφιμα σύμφωνα με τη νομοθεσία.
 
πηγή: ethnos.gr

Τελευταία σενάρια για το φόρο σε ακίνητα και αγροτεμάχια


Ανακατατάξεις για τους περισσότερους ιδιοκτήτες ακινήτων φέρνει ο ενιαίος φόρος ακινήτων που θα εφαρμοστεί το 2014. Ελαφρώς μειωμένους φόρους θα πληρώσουν οι ιδιοκτήτες, των οποίων τα ακίνητα, βρίσκονται σε περιοχές με τιμή ζώνης κάτω των 2.000 ευρώ.
Σύμφωνα  με το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, ο ενιαίος φόρος για τα κτίσματα θα υπολογίζεται με κλίμακα 33 συντελεστών, οι οποίοι θα ξεκινούν από τα 2 ευρώ το τ.μ. για ακίνητα που βρίσκονται σε περιοχές με τιμή ζώνης μέχρι 500 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο και θα φθάνουν μέχρι τα 23,10 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο για περιοχές όπου οι τιμές ζώνης υπερβαίνουν τα 8.500 ευρώ.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της κυριακάτικης Καθημερινής, θα συσταθεί ειδικό τμήμα είσπραξης του ενιαίου φόρου ακινήτων μετά τις συστάσεις της τρόικας και τις επιφυλάξεις για το κατά πόσο θα επιτευχθεί ο στόχος για είσπραξη εσόδων ύψους 4,15 δισ. ευρώ το 2014. Υψηλότερους φόρους θα πληρώσουν το 2014 οι ιδιοκτήτες ακινήτων των οποίων τα κτίσματα βρίσκονται σε περιοχές με τιμή ζώνης άνω των 2.000 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο.

Αντίθετα, οι υπόλοιποι ιδιοκτήτες θα πληρώσουν ελαφρώς μειωμένους φόρους σε σχέση με το υφιστάμενο καθεστώς. Ωστόσο, δεν αποκλείεται τον Σεπτέμβριο να αναθεωρηθούν προς τα πάνω εφόσον διαπιστωθεί δημοσιονομικό κενό. Ο τελικός φόρος θα προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό των συντελεστών που ισχύουν σε κάθε ζώνη, την επιφάνεια του ακινήτου και την παλαιότητα. Σε κάθε περίπτωση, το 2014 οι ιδιοκτήτες θα πληρώσουν 4,15 δισ. ευρώ για τα ακίνητα που κατέχουν.

Πάντως, ακόμη και οι ιδιοκτήτες ακινήτων σε περιοχές με χαμηλότερη τιμή ζώνης (κάτω των 2.000 ευρώ) θα καταβάλουν επιπλέον φόρους εφόσον έχουν στην κατοχή τους ένα αγροτεμάχιο. Και αυτό διότι μέχρι σήμερα τα αγροτεμάχια παρέμεναν αφορολόγητα. Πλέον με την εφαρμογή του ενιαίου φόρου ακινήτων θα φορολογείται το σύνολο της ακίνητης περιουσίας.

Αναλυτικά Παραδείγματα:

1. Με την εφαρμογή του ενιαίου φόρου ακινήτων το 2014, ιδιοκτήτης διαμερίσματος 100 τετραγωνικών μέτρων και παλαιότητας 5 ετών σε περιοχή όπου η τιμή ζώνης ανέρχεται στα 3.500 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο, θα πληρώσει φόρο 1.332 ευρώ. Σήμερα για το ίδιο ακίνητο πληρώνει 1.224 ευρώ.

2. Αλλος ιδιοκτήτης ακινήτου 70 τ.μ. σε περιοχή όπου η τιμή ζώνης ανέρχεται στα 2.000 ευρώ και ηλικίας 10 ετών θα πληρώσει το 2014 φόρο 402,5 ευρώ. Με το υφιστάμενο καθεστώς ο φόρος είναι υψηλότερος κατά 8 ευρώ και συγκεκριμένα ανέρχεται στα 410,5 ευρώ ετησίως.

3. Ιδιοκτήτης ακινήτου 250 τετραγωνικών μέτρων ηλικίας 10 ετών σε περιοχή με τιμή ζώνης 8.500 ευρώ θα πληρώσει το 2014 το ποσό των 6.641,25 ευρώ. Σήμερα για το ίδιο ακίνητο πληρώνει 3.910 ευρώ.

4. Ιδιοκτήτης ακινήτου 150 τετραγωνικών μέτρων ηλικίας 14 ετών σε περιοχή με τιμή ζώνης 5.000 ευρώ θα πληρώσει το 2014 το ποσό των 2.537,75 ευρώ. Σήμερα για το ίδιο ακίνητο πληρώνει 2.052,75 ευρώ.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι φέτος το έκτακτο ειδικό τέλος ακινήτων καταβάλλεται μόνο από τους ιδιοκτήτες των οποίων τα ακίνητα ηλεκτροδοτούνται. Από το 2014 όλα τα ακίνητα θα φορολογούνται ασχέτως εάν αυτά ηλεκτροδοτούνται ή όχι. Στον ενιαίο φόρο ακινήτων δεν προβλέπεται αφορολόγητο όριο, ενώ θα εξαιρεθούν από τον φόρο οι μακροχρόνια άνεργοι και οι φορολογούμενοι που έχουν εισοδήματα κάτω από το όριο της φτώχειας. Με βάση το σενάριο αυτό, το υπουργείο Οικονομικών υπολογίζει να βεβαιώσει φόρους ύψους 4,15 δισ. ευρώ, ενώ το καθαρό ποσό που θα εισπραχθεί ανέρχεται στα 2,9 δισ. ευρώ. Σημειώνεται ότι ο ενιαίος φόρος ακινήτων θα αντικαταστήσει το ειδικό τέλος ακινήτων που πληρώνεται μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ και τον Φόρο Ακίνητης Περιουσίας.

Η  πρόταση του υπουργείου Οικονομικών:

1. Ο ενιαίος φόρος ακινήτων θα εφαρμοσθεί το 2014 επί όλων των ακινήτων (κτίσματα, οικόπεδα και αγροτεμάχια).

2. Θα εξαιρεθούν από τον φόρο οι μακροχρόνια άνεργοι και όσοι έχουν εισοδήματα που δεν ξεπερνούν το όριο της φτώχειας.

3. Δεν θα υπάρχει αφορολόγητο όριο.

4. Στα εντός σχεδίου κτίσματα και οικόπεδα ο φόρος θα ξεκινά από 2 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο και θα κλιμακώνεται με βάση τα χαρακτηριστικά του κάθε ακινήτου όπως τιμή ζώνης, τετραγωνικά και παλαιότητα. Συνολικά θα υπάρχουν 33 συντελεστές. Ο μικρότερος ανέρχεται στα 2 ευρώ ανά τ.μ. και εφαρμόζεται στα ακίνητα με τιμή ζώνης έως 500 ευρώ και ο υψηλότερος στα 23,10 ευρώ για τα ακριβά ακίνητα με τιμή ζώνης περίπου στα 8.500 ευρώ.

5. Στις εκτός σχεδίου εκτάσεις γης ο φόρος θα επιβάλλεται ανά στρέμμα, που θα ξεκινάει από 1 ευρώ και θα ξεπερνάει ακόμη και τα 60 ευρώ ανά στρέμμα για τα ακριβά αγροτεμάχια στα οποία υπάρχει οίκημα εντός.


Πηγή:capital.gr

Οι τιμές σε γεωργία - κτηνοτροφία


Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή, η εξέλιξη των Αναθεωρηµένων ∆εικτών Τιµών Εισροών και Εκροών στη Γεωργία – Κτηνοτροφία, µε έτος βάσης το έτος 2010=100,0, για το µήνα Ιούνιο 2013, σύµφωνα µε προσωρινά στοιχεία, έχει ως εξής:
-    Ο Γενικός ∆είκτης Τιµών Εκροών στη Γεωργία-Κτηνοτροφία (χωρίς επιδοτήσεις) του µηνός Ιουνίου 2013, σε σύγκριση µε τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουνίου 2012, σηµείωσε αύξηση 5,6%, έναντι µείωσης 4,8%, που σηµειώθηκε κατά την ίδια σύγκριση των δεικτών του έτους 2012 προς το 2011.
-    Ο Γενικός ∆είκτης Τιµών Εκροών κατά το µήνα Ιούνιο 2013, σε σύγκριση µε το δείκτη του Μαΐου 2013, σηµείωσε µείωση 1,6% , έναντι µείωσης 1,9% που σηµειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση των δεικτών του έτους 2012.
-    Ο µέσος σταθµικός δείκτης του δωδεκαµήνου Ιουλίου 2012 – Ιουνίου 2013, σε σύγκριση προς τον ίδιο δείκτη του δωδεκαµήνου Ιουλίου 2011 – Ιουνίου 2012, παρουσίασε αύξηση 2,4%, έναντι µείωσης 0,4%, που σηµειώθηκε κατά τα αντίστοιχα προηγούµενα δωδεκάµηνα
-    Ο Γενικός ∆είκτης Τιµών Εισροών στη Γεωργία-Κτηνοτροφία του µηνός Ιουνίου 2013, σε σύγκριση µε τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουνίου 2012, σηµείωσε αύξηση 2,7%, έναντι αύξησης 1,5%, που σηµειώθηκε κατά την ίδια σύγκριση των δεικτών του έτους 2012 προς το 2011.
 -   Ο Γενικός ∆είκτης Τιµών Εισροών κατά το µήνα Ιούνιο 2013, σε σύγκριση µε το δείκτη του Μαΐου 2013, σηµείωσε µείωση 0,1%, έναντι µείωσης 0,8%, που σηµειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση των δεικτών του έτους 2012.
-    Ο µέσος δείκτης του δωδεκαµήνου Ιουλίου 2012 – Ιουνίου 2013, σε σύγκριση προς τον ίδιο δείκτη του δωδεκαµήνου Ιουλίου 2011 – Ιουνίου 2012, παρουσίασε αύξηση 2,8%, έναντι αύξησης 5,4%, που σηµειώθηκε κατά τα αντίστοιχα προηγούµενα δωδεκάµηνα.

Εξαγωγές στη Ν. Ζηλανδία: Μείωση στο λάδι - αύξηση στις ελιές


Οι συνολικές εισαγωγές ελαιόλαδου παρουσίασαν σημαντική μείωση περίπου 17% έναντι του 2011. Το ελληνικό ελαιόλαδο κατέκτησε ποσοστό 1,7% της αγοράς, έναντι 0,77% το 2011. Παρά ταύτα το ποσοστό κρίνεται πολύ μικρό. Το 2012 ήταν μία ακόμη επανάληψη της κατάστασης που επικρατεί στην αγορά ελαιόλαδου, με την Ελλάδα να βρίσκεται ουραγός με τεράστια διαφορά από τις ανταγωνίστριες χώρες.
Παρά το έντονο ενδιαφέρον πληθώρας εξαγωγέων ελληνικού ελαιόλαδου και δεδομένης της υπεροχής των ελληνικών ελαιόλαδων δεν κατέστη δυνατή η απόκτηση ακόμη μεγαλύτερου μέρους της αγοράς. Εισαγωγέας που δραστηριοποιείται στη αγορά την τελευταία τριετία, μας εδήλωσε οτι στόχος του είναι η απόκτηση του 2% της αγοράς. (Ηδη το 2012 είχε αυξημένες εισαγωγές σε σχέση με το 2011.) Εμπορεύεται το ελαιόλαδο ‘Ιλιάδα’ το οποίο μαζί με το ‘Lepanto’, κατέχουν το σημαντικότερο ποσοστό μεταξύ των ελληνικών ελαιόλαδων.


Παρατηρήθηκε σημαντική μείωση στις εισαγωγές ελαιόλαδου από Ιταλία και Ισπανία και πολύ μεγάλη αύξηση των εισαγωγών κατά 95% από Αυστραλία. (Πίνακες 1 & 5). Αν και το ραφινέ κατέχει το 61% των εισαγωγών από Αυστραλία, το έξτρα παρθένο είναι εξαιρετικής ποιότητας και διατίθεται σε αρκετά ανταγωνιστικές τιμές και συχνά σε προσφορά με τιμές άκρως ανταγωνιστικές. Διατίθεται αποκλειστικά από την αυστραλιανή αλυσίδα σουπερμάρκετ ‘Countdown’ η οποία την τελευταία πενταετία έχει προβεί σε ανανέωση και επέκταση των καταστημάτων της σε όλη τη χώρα, έχοντας αποσπάσει σημαντικό μερίδιο του ανταγωνισμού.


Σχετικά με την παραγωγή νεοζηλανδικού ελαιόλαδου δεν υπάρχουν επικαιροποιημένα στατιστικά στοιχεία. Οι πληροφορίες που υπάρχουν είναι ελάχιστες. Η Ενωση Ελαιοπαραγωγών δεν δημοσιεύει παρά ελάχιστα στοιχεία και αυτά κατά πολύ αραιά χρονικά διαστήματα. Οι καλλιεργούμενες εκτάσεις παρουσίαζαν συνεχή άνοδο από την δεκαετία του ’80 μέχρι και το 2003 και καταλάμβαναν έκταση 27,32 τετρ. χλμ. Για λόγους που δεν έχουν γίνει γνωστοί, οι καλλιεργούμενες εκτάσεις μειώθηκαν και τον Ιούνιο 2012 καταλάμβαναν έκταση 16,57 τετρ. χλμ.


Οι τιμές λιανικής πώλησης παρέμειναν στα ίδια επίπεδα με το 2011. Η ισοτιμία του Ευρώ έναντι του $ΝΖ είχε πολύ μικρές διακυμάνσεις και κατ’ ουσία παρέμεινε σταθερή καθ’ όλη τη διάρκεια του 2012.


Το τοπίο στην αγορά ελαιόλαδου στη Νέα Ζηλανδία είναι συγκεχυμένο, δεδομένου ότι οι δύο μεγάλες ιταλικές και ισπανικές εταιρείες, οι οποίες δημιουργούν νέες ‘ποικιλίες΄ μη παρθένου ελαιόλαδου όπως, pure, light, extra light, mild. Παρατηρείται δε το φαινόμενο αρκετές από αυτές τις κατηγορίες να πωλούνται συχνά, ιδίως τα ισπανικά ελαιόλαδα, ακριβότερα από το έξτρα παρθένο. Το ελληνικό ελαιόλαδο δεν είναι άμεσα ορατό στον καταναλωτή και θα πρέπει να το αναζητήσει, κάτι που συνήθως δεν συμβαίνει. Ο νεοζηλανδός καταναλωτής έχει συνδέσει στο άκουσμα της λέξης Ιταλία, τη μόδα, τα αυτοκίνητα, τον καφέ, τα τυριά και το ελαιόλαδο.


Η πλειοψηφία των Ελλήνων εξαγωγέων που ενδιαφέρονται για την αγορά της Νέας Ζηλανδίας, εμπορεύονται ελαιόλαδα προοριζόμενα για αγορές τύπου ‘boutique’ η ‘delicatessen’ σε συσκευασίες όχι μεγαλύτερες των 750ml. Η αγορά αυτή κυριαρχείται από το νεοζηλανδικό ελαιόλαδο το οποίο είναι εξαιρετικής ποιότητας. Λόγω της μικρής παραγωγής ελαιόλαδου και της ύπαρξης πολυάριθμων (άνω των 200) μικροπαραγωγών, εκμεταλεύονται την αδυναμία διάθεσης ελαιόλαδου σε προσιτές τιμές, με τη δημιουργία ελκυστικών συσκευασιών και απευθύνονται σε τοπικά, όσο και διεθνώς αναγνωρισμένα εστιατόρια για να διαθέσουν τα προϊόντα τους. Τα οποία διατίθενται στην αγορά αμέσως μετά την εμφιάλωση. Δεν είναι τυχαίο οτι δεν υπάρχει ανάλογο προϊόν από τις δύο μεγάλες εταιρείες, οι οποίες στοχεύουν στην ευρεία κατανάλωση. Αυτός πρέπει να είναι και ο κύριος στόχος του ελληνικού ελαιόλαδου, με επίκεντρο την ενημέρωση του καταναλωτή οτι ποιοτικό ελαιόλαδο είναι μόνο το έξτρα παρθένο.




Στην κατηγορία των φυτικών ελαίων όμως κυκλοφορεί και ένα άλλο με πολαπλάσια κατανάλωση από το ελαιόλαδο για το οποίο δεν έχει γίνει ποτέ λόγος στα ΜΜΕ και είναι αμφίβολης ποιότητας καθώς υπάρχουν αντικρουόμενες απόψεις. Πρόκειται για το έλαιο της ελαιοκράμβης (rapeseed oil). Χρησιμοποιείται αποκλειστικά σχεδόν από τις βιομηχανίες τροφίμων. Ολα σχεδόν τα βιομηχανοποιημένα τρόφιμα που περιέχουν φυτικά λιπαρά, το κραμβέλαιο είναι το βασικό συστατικό τους. Χρησιμοποιείται δέ και από όλες σχεδόν τις βιομηχανίες άρτου (πακεταρισμένο σε φέτες). Η εμπορική του ονομασία είναι canola oil. (Προέρχεται από την σύμπτυξη των λέξεων Canada και oil.



Ο Καναδάς είναι από τις μεγαλύτερες παραγωγές χώρες ελαιοκράμβης.) Το προϊόν στην αρχική του μορφή είναι ακατάλληλο για τροφή και χρησιμοποιείται για παραγωγή βιοκαυσίμων. Με κατάλληλες χημικές επεξεργασίες κατέστη δυνατή η χρήση του από τις βιομηχανίες τροφίμων, λόγω του χαμηλού κόστους (1/3 περίπου της τιμής του ελαιόλαδου). Χρησιμοποιείται επίσης και από τις διάφορες αλυσίδες Fast food, καθώς και από τις χιλιάδες επιχειρήσεις fish and chips για το τηγάνισμα. Συνήθως χρησιμοποιείται μείγμα ηλιέλαιου η βαμβακέλαιου διότι από μόνο του αφήνει αίσθηση ταγγίσματος.  Διατίθεται και από όλες τις αλυσίδες σουπερμάρκετ και διαφημίζεται μάλιστα ως το ιδανικό σπορέλαιο για κάθε οικιακή χρήση, με ευεργετικά αποτελέσματα στον οργανισμό. (Πολυακόρεστα, βιταμίνη Ωμέγα3 κλπ.) Η κατανάλωσή του, από το 2007 και εντεύθεν, παρουσιάζει αλματώδη αύξηση, πολύ μεγαλύτερη από το ελαιόλαδο. (Πίνακας 8).


Τα τελευταία επίσης χρόνια αυξάνεται σημαντικά η χρήση ρυζέλαιου για οικιακή χρήση, με τη διαφήμισή του να στρέφεται εμμέσως εναντίον του ελαιόλαδου. Δεν υπάρχουν στατιστικά στοιχεία για τις ακριβείς αξίες εισαγωγής, αλλά στην δασμολογική κλάση στην οποία υπάγεται και το ρυζέλαιο, οι εισαγωγές ανήλθαν στα 23 εκ. $ΝΖ. Πιθανότατα το σύνολο σχεδόν του ποσού αποδίδεται στο ρυζέλαιο, διότι το σογιέλαιο, φοινικέλαιο κλπ, ανήκουν σε άλλη δασμολογική κατηγορία.


Δεδομένης της οικονομικής χρήσης, η αγορά ελαιόλαδου αντιμετωπίζει σίγουρα προβλήματα μεγαλύτερης αποδοχής από το κοινό. Η μείωση που παρατηρήθηκε το 2012, είναι μία δυσμενής ένδειξη. Η κατά κεφαλή κατανάλωση είναι ακόμη πολύ μικρή και υπάρχουν τεράστια περιθώρια αύξησης.  Η πιθανή αύξηση της νεοζηλανδικής παραγωγής θα είναι σίγουρα μία αισιόδοξη ένδειξη, καθ’ οτι οι μικροπαραγωγοί εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις εξαγωγές, οι οποίες ανήλθαν στις 465.000 $ΝΖ, έναντι 461.000 $ΝΖ το 2011. Ποσά εμφανώς μειωμένα σε σχέση με την περίοδο 2008-2010 όπου οι εξαγωγές ανήλθαν μέχρι τις 800.000 $ΝΖ.(Πίνακας 2). Η μείωση πρέπει να ωφείλεται εν μέρει στο γεγονός οτι η εντόπια κατανάλωση αποροφά μεγαλύτερες ποσότητες. Στα ράφια των καταστημάτων εμφανίζονται συνεχώς και νέα ονόματα. Οι Η.Π.Α. καθώς και τα Νησιά Κούκ απορρόφησαν έκαστη 18% των εξαγωγών. Αποστέλλουμε συνημμένα DVD (σε μορφή δεδομένων) της Ενωσης Ελαιοπαραγωγών Νέας Ζηλανδίας, για την προώθηση του νεοζηλανδικού ελαιόλαδου.
           

Επιτραπέζιες ελιές


Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά οι ελληνικές επιτραπέζιες ελιές κατέκτησαν το μεγαλύτερο ποσοστό της αγοράς με 45%, έναντι 39% το 2011. Η συνολική ζήτηση μειώθηκε περίπου 7%, αλλά οι εξαγωγές ελληνικών ελαιών παρουσίασαν αύξηση περίπου 8% (Πίνακας 3). Τα αποτελέσματα είναι πολύ αισιόδοξα και όπως έχουμε επαναλάβει στο παρελθόν, αποτελούν παράδειγμα για την πολιτική που πρέπει να ακολουθηθεί για την διάθεση του ελληνικού ελαιόλαδου στην νεοζηλανδική αγορά μέσω των μεγάλων εταιρειών διανομών.

Μέχρι το 2050 αναμένεται διπλασιασμός της ζήτησης για αγροτικά προϊόντα


Η κατανάλωση λιγότερου κρέατος από τους πιο πλούσιους θα γέμιζε το πιάτο των πιο φτωχών με γεωργικά προϊόντα, σύμφωνα με σχετική μελέτη, στην οποία επισημαίνεται επίσης πως μέχρι το 2050 αναμένεται να διπλασιαστεί η ζήτηση για αγροτικά προϊόντα.
Τα εδάφη που ήδη σήμερα καλλιεργούνται στη Γη, είναι σε θέση να παρέχουν τροφή για τέσσερα δισεκατομμύρια ανθρώπους παραπάνω από τον τωρινό παγκόσμιο πληθυσμό των επτά δισεκατομμυρίων, αρκεί η παραγωγή να μεταστραφεί από προϊόντα που προορίζονται για ζωοτροφές και βιοκαύσιμα, σε αγροτικά προϊόντα αποκλειστικά για την ανθρώπινη διατροφή.

Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγει μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα, που επισημαίνει ότι ακόμα και μια σχετικά μικρή μετάθεση εδαφικών πόρων από την κτηνοτροφία προς την ίδια τη γεωργία, με στόχο την άμεση κατανάλωση, μπορεί να προσφέρει τροφή σε εκατομμύρια ανθρώπους που σήμερα υποσιτίζονται.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής την Έμιλι Κάσιντι του Ινστιτούτου Περιβάλλοντος του πανεπιστημίου της Μινεσότα, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό περιβαλλοντικής έρευνας «Environmental Research Letters», επισημαίνουν ότι στην πραγματικότητα μπροστά στα μάτια της ανθρωπότητας βρίσκεται «κρυμμένο» και παραγνωρισμένο ένα αναξιοποίητο δυναμικό για τρόφιμα πολύτιμα σε έναν πεινασμένο πλανήτη.

«Ανάλογα με το πόσο διατεθειμένοι είναι οι αγρότες και οι καταναλωτές να αλλάξουν τις τρέχουσες πρακτικές τους, οι υφιστάμενες γεωργικές καλλιέργειες θα μπορούσαν να θρέψουν εκατομμύρια ή και δισεκατομμύρια περισσότερους ανθρώπους», δήλωσε η Έμιλι Κάσιντι.

Η παγκόσμια ζήτηση για αγροτικά προϊόντα αναμένεται να διπλασιαστεί έως το 2050, καθώς ο πληθυσμός της Γης συνεχώς αυξάνεται και, παράλληλα, αυξάνει η ζήτηση για κρέας από τις πιο πλούσιες χώρες.

Η κατανάλωση κρέατος προϋποθέτει μεγάλες εκτάσεις γης που αφιερώνονται στη διατροφή των ζώων, με τίμημα την αφαίρεση πολύτιμων εδαφών για την καλλιέργεια τροφίμων που θα προορισθούν για άμεση κατανάλωση από τους πιο φτωχούς.

Επιπλέον, η σταδιακή εξάπλωση της καλλιέργειας φυτών που προορίζονται για βιοκαύσιμα, επιτείνει την έλλειψη γης για τρόφιμα.

Κάνοντας την υπόθεση ότι ο μέσος άνθρωπος χρειάζεται 2.700 θερμίδες την ημέρα, οι ερευνητές υπολόγισαν ότι μόνο το 12% των θερμίδων που περιέχονται στις αγροτικές ζωοτροφές, καταλήγουν στον οργανισμό των ανθρώπων μέσω του κρέατος.

Επίσης εκτιμούν ότι μόνο το 55% των συνολικών θερμίδων κάθε είδους αγροτικών καλλιεργειών διεθνώς καταλήγουν άμεσα στους ανθρώπους.

Η αγροτική παραγωγή για την κατανάλωση προϊόντων απευθείας από τους ανθρώπους (και όχι ζωοτροφών για την κτηνοτροφία) θα μπορούσε να αυξήσει έως 70% τις διαθέσιμες για τους ανθρώπους θερμίδες.

Μεταξύ των χωρών, οι διαφορές είναι μεγάλες. Ενώ πχ η Ινδία κατανέμει το 90% των παραγόμενων αγροτικών θερμίδων για άμεση κατανάλωση από τον πληθυσμό της, το αντίστοιχο ποσοστό είναι πολύ μικρότερο στις ΗΠΑ (μόλις 27%).

Μόνο η γεωργία των ΗΠΑ υπολογίζεται ότι θα μπορούσε να θρέψει άλλο ένα δισεκατομμύριο ανθρώπους, αν μετέθετε την αγροτική παραγωγή της αποκλειστικά προς την παραγωγή διατροφικών προϊόντων για άμεση κατανάλωση.

Όταν γίνονται ανάλογοι υπολογισμοί με βάση τις πρωτεΐνες και όχι τις θερμίδες, τα συμπεράσματα είναι παρεμφερή.

Για παράδειγμα, από όλες τις φυτικές πρωτεΐνες που παράγουν οι παγκόσμιες γεωργικές καλλιέργειες, ούτε οι μισές (ποσοστό 49%) δεν καταλήγουν στο πιάτο των ανθρώπων.

Οι ερευνητές αναγνωρίζουν ότι δεν είναι ρεαλιστικό να αναμένεται μια καθολική μεταστροφή των γεωργικών καλλιεργειών στην κατεύθυνση της άμεσης κατανάλωσης, όμως επισημαίνουν πως ένας έστω μερικός αναπροσανατολισμός είναι εφικτός τα επόμενα χρόνια. Αναφέρουν ενδεικτικά πως αν μετακινηθεί η κτηνοτροφική παραγωγή από το μοσχαρίσιο κρέας (που προϋποθέτει μεγάλες εκτάσεις για ζωοτροφές) στο χοιρινό κρέας και στα πουλερικά (που έχουν πολύ μικρότερες απαιτήσεις για αγροτικές ζωοτροφές), τότε θα μπορούν να τραφούν άλλοι 357 εκατ. άνθρωποι.

Αν μάλιστα η διατροφή των ανθρώπων απομακρυνθεί γενικότερα από την κρεατοφαγία (πράγμα όχι εύκολο), άλλοι 815 εκατ. άνθρωποι θα έχουν φαγητό. Σύμφωνα με την έρευνα, οι ανάγκες του ανθρώπινου οργανισμού μπορούν να ικανοποιηθούν μια χαρά μόνο με τη φυτική διατροφή, χωρίς την προσθήκη κρέατος.